Autósport: Szalay Balázs az utóbbi évek legnehezebb Dakarján van túl

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Szalay Balázs navigátorával Bunkóczi Lászlóval a 20. helyen zárta az idei Dakar Ralit és ezzel legjobb eredményüket állították be. A rutinos versenyző úgy véli, hogy bár az idei verseny kiemelkedően nehéz volt, de a Dakart jövőre ismét Afrikában kellene megrendezni. 

Fotó: facebook.com/opeldakarteam

Több mint 20 éve indul kisebb-nagyobb megszakításokkal a Dakar-Ralin. Próbatétel szempontjából hova sorolná az idei versenyt?

Kettébontva a Dakar történetét úgy gondolom, hogy mindenképpen a legnehezebb Dél-Amerikai verseny volt a mostani. Nem volt olyan nehéz mint a 2008 előtti afrikai versenyek ahol a versenyzők 28-32 százaléka ért célba. Az utóbbi időben 60-70 százalék fejezte be a versenyt és a versenyzők elszoktak attól, hogy milyen is a Dakar. Most 50 százalékunk kiesett annak ellenére, hogy több szabály is könnyíti már a versenyzők dolgát. A mostani egy elég nehéz Dakar volt. 

Mekkora nehézséget jelentett a perui terep illetve az, hogy több szakaszt is hurokszerűen teljesítettek vagyis oda-vissza abszolváltak? 

Ez volt a legelső Dakar amit csak egy országban rendeztek meg, nagyon remélem, hogy az utolsó is. Eléggé kettős ez a szememben: unalmas volt, hogy mentünk az egyik völgyben majd 180 fokos fordulatot véve a következő dűnesoron és cikk-cakkban végigmentünk az egész sivatagon. Ez azért nem egy inspiráló dolog ebből a szempontból gyengén és unalmasan rakták össze a pályát. Másfelől viszont a dűnéken zajlott a verseny az első naptól az utolsóig és ez eléggé nagy nehézséget okozott a versenyzőknek mivel a részpályák többsége nehéz volt és még az utolsó nap is estek ki versenyzők. 

Nehezebb volt a 20. hely megszerzése mint 2012-ben? Melyek voltak a legnehezebb etapok? 

Igen sokkal nehezebb volt. Az ötödik nap elment a fékünk és 370 kilométert anélkül kellett megtennünk. Voltak technikai nehézségeink is, kicsit összetörtük az autót és a felnin értünk be a célba, de mindig befejeztük a szakaszokat. Néha szerencsénk is volt ez a hely ennek is köszönhető, más szempontból viszont több gyári autó indult így nehezebb is volt elérni. Sikerült legyőzni a sivatagot és örültem, hogy ott voltunk a TOP20-ban. 

A jövő évi Dakar helyszínével kapcsolatban még nincs pontos információ. Ön hogyan vélekedik a helyszínt illetően? 

Beszéltem a szervezőkkel még ők sem tudják mi lesz jövőre. Két nemzetközileg kidolgozott tanulmányuk van 2020-ra: az egyik, hogy Paraguayban, Argentínában és Chilében lesz a verseny míg a másik az, hogy Botswanában, Angolában és Namíbián versenyzünk. Ha ez a második opció valósulna meg akkor biztosan ott lennék a rajtnál, Dél-Amerikába nem biztos, hogy visszamennék. Ha én lennék a szervező akkor egyértelműen Afrikában lenne a verseny azonban a pénzügyi érdekeket is nézik a szervezők. Emiatt lehet, hogy Dél-Amerika mellett fognak jövőre is dönteni. 

2019-ben milyen versenyen tervez még részt venni?

Az egészen biztos, hogy megyünk versenyezni de még megvárjuk az autót. Minimum két hónap lesz megjavítani hiszen eléggé összetörtük az alját, a futóművet, a felfüggesztéseket újra kell építeni. Mikor már látjuk, hogy pontosan mikorra lesz kész és ezután tervezünk versenynaptárt. 

Mi változott a Dakaron 1996 óta? A bajtársiasság jellemző volt a versenyre ez jelenleg mennyire van jelen? 

Régen mindenki megállt nekünk segíteni ha valami problémánk volt. Ez azóta változott, de ehhez hozzátartozott, hogy változott a verseny helyszíne. Afrikában ha valaki leragadt annak nem tudtak segíteni a külsősök, Dél-Amerikában mindig felbukkan egy autó amely segít. Teljesen más a két helyszín és emiatt a versenyzők is máshogy állnak a Dakar-Ralihoz. A Dakar egyébként nem számít zárt világnak a nagy gyári versenyzőkhöz is bármikor oda lehet menni a szakaszok után beszélgetni, tapasztalatot cserélni. 

Fotó: facebook.com/opeldakarteam

Felmerültek olyan hírek, hogy Fernando Alonso a következő évtizedben indul a Dakaron. Mit gondol lehet egy tendencia az, hogy a világ legjobbjai megpróbálják legyőzni a sivatagot?

Mindenképp bár ez eddig is tendencia volt. Nagyon sok rali-világbajnok indult már a Dakaron, de korábbi Forma-1-esek is indultak például Jacky Ickx győzött is, de Bertrand Gachot vagy Paul Belmondo is indult, hogy csak néhány nevet említsek.  

http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/46815/pics/lead_800x600.jpg
Szalay Balázs,Autósport,Dakar

További cikkek

Autó-motor

Autósport: súlyos sérülést szenvedett Scott Speed

2019.08.18. 23:35
Súlyos gerincsérülést szenvedett a jelenleg ralikrosszozó Scott Speed, aki 2006 és 2007 között a Forma-1-ben is versenyzett.

Autó-motor

Rali Eb: technikai hiba miatt estek ki Herczigék

2019.08.18. 15:35
Műszaki hiba miatt fel kellett adnia a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettősnek a rali Európa-bajnokság hatodik, csehországi futamát.

Autó-motor

Alonso ismét visszatérhetett volna a Forma-1-be

2019.08.17. 09:15
A kétszeres spanyol világbajnoknak viszont egyelőre nem fűlik a foga a nagy újrakezdéshez. Pedig most nem is egy bóvli csapat invitálta újra a száguldó cirkuszba.

Autó-motor

Forma-1: pilótacsere a Red Bullnál, lefokozták az alul teljesítő Gaslyt

2019.08.12. 13:20
A Belga Nagydíjon már nem a Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bull Hondánál. A franciát a Toro Rossós Alexander Albon váltja.

Autó-motor

Autósport: Alonso indul a Dakaron?

2019.08.10. 10:55
A Motorsport.com weboldal szinte kész ténynek veszi, hogy Fernando Alonso részt vehet a 2020-as Dakar Ralin.

Autó-motor

Forma-1: a Mercedes stratégiája kivégezte Verstappent

2019.08.04. 17:00
Lewis Hamilton végtelenül türelmes versenyzéssel őrölte fel a versenyben szinte végig vezető Max Verstappent a 34. Magyar Nagydíj hajrájában és tovább növelte előnyét a világbajnoki …

Autó-motor

Forma-2: Mick Schumacher a Hungaroringen győzött először

2019.08.04. 12:20
Mick Schumacher futamot nyert a Forma-2-ben. A hétszeres világbajnok fia a hungaroringi sprintversenyen aratta első sikerét a kategóriában.

Autó-motor

Közvetítések: szuperkupa Angliában, Forma 1-es futam Magyarországon

2019.08.04. 07:30
A Liverpool és a Manchester City felvezetésével elindul az angol topfutball, míg Magyarországon 34. alkalommal rajtol el a száguldó cirkusz.

Autó-motor

Forma-1: Max Verstappen élete első pole pozícióját szerezte a Hungaroringen

2019.08.03. 16:00
Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén.

Autó-motor

Forma-1: Hamilton pályacsúccsal nyerte a harmadik hungaroringi szabadedzést

2019.08.03. 13:10
Lewis Hamilton pályacsúcsot autózva utasította maga mögé Max Verstappent és Sebastian Vettelt a Magyar Nagydíj harmadik szabadedzésén.