Autósport: Szalay Balázs az utóbbi évek legnehezebb Dakarján van túl

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Szalay Balázs navigátorával Bunkóczi Lászlóval a 20. helyen zárta az idei Dakar Ralit és ezzel legjobb eredményüket állították be. A rutinos versenyző úgy véli, hogy bár az idei verseny kiemelkedően nehéz volt, de a Dakart jövőre ismét Afrikában kellene megrendezni. 

Fotó: facebook.com/opeldakarteam

Több mint 20 éve indul kisebb-nagyobb megszakításokkal a Dakar-Ralin. Próbatétel szempontjából hova sorolná az idei versenyt?

Kettébontva a Dakar történetét úgy gondolom, hogy mindenképpen a legnehezebb Dél-Amerikai verseny volt a mostani. Nem volt olyan nehéz mint a 2008 előtti afrikai versenyek ahol a versenyzők 28-32 százaléka ért célba. Az utóbbi időben 60-70 százalék fejezte be a versenyt és a versenyzők elszoktak attól, hogy milyen is a Dakar. Most 50 százalékunk kiesett annak ellenére, hogy több szabály is könnyíti már a versenyzők dolgát. A mostani egy elég nehéz Dakar volt. 

Mekkora nehézséget jelentett a perui terep illetve az, hogy több szakaszt is hurokszerűen teljesítettek vagyis oda-vissza abszolváltak? 

Ez volt a legelső Dakar amit csak egy országban rendeztek meg, nagyon remélem, hogy az utolsó is. Eléggé kettős ez a szememben: unalmas volt, hogy mentünk az egyik völgyben majd 180 fokos fordulatot véve a következő dűnesoron és cikk-cakkban végigmentünk az egész sivatagon. Ez azért nem egy inspiráló dolog ebből a szempontból gyengén és unalmasan rakták össze a pályát. Másfelől viszont a dűnéken zajlott a verseny az első naptól az utolsóig és ez eléggé nagy nehézséget okozott a versenyzőknek mivel a részpályák többsége nehéz volt és még az utolsó nap is estek ki versenyzők. 

Nehezebb volt a 20. hely megszerzése mint 2012-ben? Melyek voltak a legnehezebb etapok? 

Igen sokkal nehezebb volt. Az ötödik nap elment a fékünk és 370 kilométert anélkül kellett megtennünk. Voltak technikai nehézségeink is, kicsit összetörtük az autót és a felnin értünk be a célba, de mindig befejeztük a szakaszokat. Néha szerencsénk is volt ez a hely ennek is köszönhető, más szempontból viszont több gyári autó indult így nehezebb is volt elérni. Sikerült legyőzni a sivatagot és örültem, hogy ott voltunk a TOP20-ban. 

A jövő évi Dakar helyszínével kapcsolatban még nincs pontos információ. Ön hogyan vélekedik a helyszínt illetően? 

Beszéltem a szervezőkkel még ők sem tudják mi lesz jövőre. Két nemzetközileg kidolgozott tanulmányuk van 2020-ra: az egyik, hogy Paraguayban, Argentínában és Chilében lesz a verseny míg a másik az, hogy Botswanában, Angolában és Namíbián versenyzünk. Ha ez a második opció valósulna meg akkor biztosan ott lennék a rajtnál, Dél-Amerikába nem biztos, hogy visszamennék. Ha én lennék a szervező akkor egyértelműen Afrikában lenne a verseny azonban a pénzügyi érdekeket is nézik a szervezők. Emiatt lehet, hogy Dél-Amerika mellett fognak jövőre is dönteni. 

2019-ben milyen versenyen tervez még részt venni?

Az egészen biztos, hogy megyünk versenyezni de még megvárjuk az autót. Minimum két hónap lesz megjavítani hiszen eléggé összetörtük az alját, a futóművet, a felfüggesztéseket újra kell építeni. Mikor már látjuk, hogy pontosan mikorra lesz kész és ezután tervezünk versenynaptárt. 

Mi változott a Dakaron 1996 óta? A bajtársiasság jellemző volt a versenyre ez jelenleg mennyire van jelen? 

Régen mindenki megállt nekünk segíteni ha valami problémánk volt. Ez azóta változott, de ehhez hozzátartozott, hogy változott a verseny helyszíne. Afrikában ha valaki leragadt annak nem tudtak segíteni a külsősök, Dél-Amerikában mindig felbukkan egy autó amely segít. Teljesen más a két helyszín és emiatt a versenyzők is máshogy állnak a Dakar-Ralihoz. A Dakar egyébként nem számít zárt világnak a nagy gyári versenyzőkhöz is bármikor oda lehet menni a szakaszok után beszélgetni, tapasztalatot cserélni. 

Fotó: facebook.com/opeldakarteam

Felmerültek olyan hírek, hogy Fernando Alonso a következő évtizedben indul a Dakaron. Mit gondol lehet egy tendencia az, hogy a világ legjobbjai megpróbálják legyőzni a sivatagot?

Mindenképp bár ez eddig is tendencia volt. Nagyon sok rali-világbajnok indult már a Dakaron, de korábbi Forma-1-esek is indultak például Jacky Ickx győzött is, de Bertrand Gachot vagy Paul Belmondo is indult, hogy csak néhány nevet említsek.  

http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/46815/pics/lead_800x600.jpg
Szalay Balázs,Autósport,Dakar

További cikkek

Autó-motor

Le Mans 24: visszalépett az indulástól a korábbi F1-es világbajnok

2019.04.19. 22:05
Jenson Button korábbi F1-es világbajnok mégsem indul a június közepén rendezendő Le Mans-i 24 órás autóversenyen.

Autó-motor

F1: Kína évi két nagydíjat rendezne

2019.04.16. 16:30
A jövőben évente két Forma-1-es nagydíjat rendezne Kína, ezzel kapcsolatban már tárgyalások is zajlanak a héten.

Autó-motor

Ha így folytatja a Ferrari, kicsinálja a Forma-1 legnagyobb ígéretét

2019.04.16. 15:35
Hiába nyújtott jobb teljesítményt Charles Leclerc a szezon első három futamán, a Ferrari egyelőre nem akarja Sebastian Vettel elé tenni a rangsorban.

Autó-motor

Forma-1: hetvenötödik győzelmét aratta Hamilton az ezredik futamon

2019.04.14. 10:05
Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a …

Autó-motor

Forma-1: 999 futam, 33 világbajnok, 9 legenda

2019.04.13. 16:20
Az ezredik Forma-1-es futam előtt a sorozat azon legendáinak pályafutását vesszük röviden górcső alá, akik már nem tagjai az aktív mezőnynek, de egyértelműen a sportág úttörőinek számítanak.

Csapatsportok

Négy magyar meccs a Bajnokok Ligájában

2019.04.13. 07:30
A női kézilabda BL-ben a Ferencváros és a Győr, a vízilabda csúcskupában a Szolnok és az FTC szerepel ma – láthatjuk ezt is.

Autó-motor

Forma-1: az 1000. verseny következik

2019.04.11. 14:45
Vasárnap Kínában rendezik a Forma-1-es világbajnokság történetének 1000. hivatalos versenyét. Cikkünkben az autósport királykategóriájának eddigi mérföldköveit elevenítjük fel.

Autó-motor

Ezzel az autóval száll harcba Alonso a tripla koronáért

2019.04.09. 11:45
Eddig mindössze egyetlen autóversenyzőnek, a brit Graham Hillnek sikerült megnyernie a Forma-1-es Monacói Nagydíjat, a 24 órás Le Mans-i versenyt és az Indy500-at egyaránt.

Autó-motor

WTCR: Michelisz kétszer is pontot szerzett vasárnap

2019.04.07. 22:00
Michelisz Norbert a nyolcadik helyen zárt vasárnap a túraautó-világkupa (WTCR) marokkói nyitóhétvégéjének harmadik versenyén.

Autó-motor

Ralikrossz-vb: Szabó Krisztián ötödik hellyel nyitotta az idényt

2019.04.06. 23:15
Ötödikként ért célba a ralikrossz-világbajnokság Supercar kategóriájának idei nyitóversenyén, Abu-Dzabiban, a kétszeres Európa-bajnok pilóta végül a …