Autósport: Szalay Balázs az utóbbi évek legnehezebb Dakarján van túl

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Szalay Balázs navigátorával Bunkóczi Lászlóval a 20. helyen zárta az idei Dakar Ralit és ezzel legjobb eredményüket állították be. A rutinos versenyző úgy véli, hogy bár az idei verseny kiemelkedően nehéz volt, de a Dakart jövőre ismét Afrikában kellene megrendezni. 

Fotó: facebook.com/opeldakarteam

Több mint 20 éve indul kisebb-nagyobb megszakításokkal a Dakar-Ralin. Próbatétel szempontjából hova sorolná az idei versenyt?

Kettébontva a Dakar történetét úgy gondolom, hogy mindenképpen a legnehezebb Dél-Amerikai verseny volt a mostani. Nem volt olyan nehéz mint a 2008 előtti afrikai versenyek ahol a versenyzők 28-32 százaléka ért célba. Az utóbbi időben 60-70 százalék fejezte be a versenyt és a versenyzők elszoktak attól, hogy milyen is a Dakar. Most 50 százalékunk kiesett annak ellenére, hogy több szabály is könnyíti már a versenyzők dolgát. A mostani egy elég nehéz Dakar volt. 

Mekkora nehézséget jelentett a perui terep illetve az, hogy több szakaszt is hurokszerűen teljesítettek vagyis oda-vissza abszolváltak? 

Ez volt a legelső Dakar amit csak egy országban rendeztek meg, nagyon remélem, hogy az utolsó is. Eléggé kettős ez a szememben: unalmas volt, hogy mentünk az egyik völgyben majd 180 fokos fordulatot véve a következő dűnesoron és cikk-cakkban végigmentünk az egész sivatagon. Ez azért nem egy inspiráló dolog ebből a szempontból gyengén és unalmasan rakták össze a pályát. Másfelől viszont a dűnéken zajlott a verseny az első naptól az utolsóig és ez eléggé nagy nehézséget okozott a versenyzőknek mivel a részpályák többsége nehéz volt és még az utolsó nap is estek ki versenyzők. 

Nehezebb volt a 20. hely megszerzése mint 2012-ben? Melyek voltak a legnehezebb etapok? 

Igen sokkal nehezebb volt. Az ötödik nap elment a fékünk és 370 kilométert anélkül kellett megtennünk. Voltak technikai nehézségeink is, kicsit összetörtük az autót és a felnin értünk be a célba, de mindig befejeztük a szakaszokat. Néha szerencsénk is volt ez a hely ennek is köszönhető, más szempontból viszont több gyári autó indult így nehezebb is volt elérni. Sikerült legyőzni a sivatagot és örültem, hogy ott voltunk a TOP20-ban. 

A jövő évi Dakar helyszínével kapcsolatban még nincs pontos információ. Ön hogyan vélekedik a helyszínt illetően? 

Beszéltem a szervezőkkel még ők sem tudják mi lesz jövőre. Két nemzetközileg kidolgozott tanulmányuk van 2020-ra: az egyik, hogy Paraguayban, Argentínában és Chilében lesz a verseny míg a másik az, hogy Botswanában, Angolában és Namíbián versenyzünk. Ha ez a második opció valósulna meg akkor biztosan ott lennék a rajtnál, Dél-Amerikába nem biztos, hogy visszamennék. Ha én lennék a szervező akkor egyértelműen Afrikában lenne a verseny azonban a pénzügyi érdekeket is nézik a szervezők. Emiatt lehet, hogy Dél-Amerika mellett fognak jövőre is dönteni. 

2019-ben milyen versenyen tervez még részt venni?

Az egészen biztos, hogy megyünk versenyezni de még megvárjuk az autót. Minimum két hónap lesz megjavítani hiszen eléggé összetörtük az alját, a futóművet, a felfüggesztéseket újra kell építeni. Mikor már látjuk, hogy pontosan mikorra lesz kész és ezután tervezünk versenynaptárt. 

Mi változott a Dakaron 1996 óta? A bajtársiasság jellemző volt a versenyre ez jelenleg mennyire van jelen? 

Régen mindenki megállt nekünk segíteni ha valami problémánk volt. Ez azóta változott, de ehhez hozzátartozott, hogy változott a verseny helyszíne. Afrikában ha valaki leragadt annak nem tudtak segíteni a külsősök, Dél-Amerikában mindig felbukkan egy autó amely segít. Teljesen más a két helyszín és emiatt a versenyzők is máshogy állnak a Dakar-Ralihoz. A Dakar egyébként nem számít zárt világnak a nagy gyári versenyzőkhöz is bármikor oda lehet menni a szakaszok után beszélgetni, tapasztalatot cserélni. 

Fotó: facebook.com/opeldakarteam

Felmerültek olyan hírek, hogy Fernando Alonso a következő évtizedben indul a Dakaron. Mit gondol lehet egy tendencia az, hogy a világ legjobbjai megpróbálják legyőzni a sivatagot?

Mindenképp bár ez eddig is tendencia volt. Nagyon sok rali-világbajnok indult már a Dakaron, de korábbi Forma-1-esek is indultak például Jacky Ickx győzött is, de Bertrand Gachot vagy Paul Belmondo is indult, hogy csak néhány nevet említsek.  

http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/46815/pics/lead_800x600.jpg
Szalay Balázs,Autósport,Dakar

További cikkek

Autó-motor

Forma-1: tizenegy pilóta körözött az első tesztnapon

2019.02.18. 20:05
A Ferrari meglepően gyorsnak bizonyult, Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, igaz, messze ő tette meg a legtöbb kört az első barcelonai teszten.

Autó-motor

WRC: Ott Tanak győzött Svédországban

2019.02.17. 15:45
Az észt Ott Tanak nyerte a Svéd Ralit, a világbajnoki címvédő Sebastien Ogier mindössze a 29. helyen zárta az év második világbajnoki versenyét.

Autó-motor

F1: A Ferrari is bemutatta 2019-es autóját

2019.02.15. 12:20
Az olasz istálló idei gépe az SF90-es nevet kapta, és a megszokottól kissé eltérő külseje, de a vörös alapszín marad. Változott a pilótapáros is, Kimi Räikkönen helyett Charles Leclerc lett Sebastian …

Autó-motor

McLaren: új erőforrás, új pilótapáros 2019-ben

2019.02.14. 13:25
A McLaren-Renault is bemutatta 2019-es autóját, amely az MCL34-es nevet kapta. A Wokingiak idén teljesen új pilótapárossal vágna neki az idénynek. A két versenyzőjük, Carlos Sainz Jr. és Lando …

Autó-motor

Forma-1: szárnyakat növesztett a Mercedes

2019.02.13. 12:05
A világbajnoki címvédő német istálló szerdán mutatja be 2019-es autóját, de képeken már megcsodálhatjuk a legújabb ezüst nyilat.

Autó-motor

WEC: Brandon Hartley két futamra visszatér

2019.02.09. 09:55
A korábbi Le Mans-i győztes Brendon Hartley miután távozott a Forma-1-ből biztosan részt vesz az Endurance-világbajnokság idei első két versenyén.

Autó-motor

Autósport: új-zélandi csapat nyerte a 12 órás versenyt Bathurstben

2019.02.03. 20:00
Az ausztráliai Bathurstben ma rendezték a legendás félnapos versenyt. A győzelmet az Earl Bamber Motorsport triója szerezte meg.

Autó-motor

Forma-1: nevet változtatott a Sauber

2019.02.01. 12:10
Az idei szezontól már Alfa Romeo Racingként szerepel a tavalyi szezonban Alfa Romeo Sauber néven induló svájci istálló.

Autó-motor

Forma-1: több szabály is változott idén de ez még csak a kezdet lehet

2019.01.31. 15:50
Több kisebb szabályváltoztatáson is átesett a Forma-1 a 2019-es szezonra, de egy év múlva újabb, immáron jelentősebb módosítások jöhetnek.

Autó-motor

MotoGP: Talmácsi korábbi csapatfőnöke is a legendák közé került

2019.01.29. 19:55
Idén Stefan Dörflingert és Jorge Aspar Martinezt választották be a MotoGP legendái közé.