Forma-1: az 1000. verseny következik

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Vasárnap Kínában rendezik a Forma-1-es világbajnokság történetének 1000. hivatalos versenyét. Cikkünkben az autósport királykategóriájának eddigi mérföldköveit elevenítjük fel. 

Fotó: motorsport.com

A vasárnapi Kínai Nagydíj abszolút mérföldkő lesz a Forma-1 és az egyetemes autósport történetében, hiszen a "száguldó cirkusz" 1000. versenyét rendezik meg. A statisztikusok azonban nem teljesen értenek egyet azzal, hogy tényleg most vasárnap éri el a millenniumi mérföldkövet az autósport legnevesebb kategóriája. 

Az Indianapolisban rendezett 500 mérföldes verseny 1950 és 1960 között szerepelt a Forma-1-es naptárban, ám a mezőny nagy része nem vett részt a legendás oválpályás futamon. Hiába számítanak az akkori nyertesek hivatalos F-1-es futamgyőztesnek, a statisztikusok közül többen nem ismerik el, hogy ezek valóban Forma-1-es futamok lettek volna. 

Más statisztikák az 1952 és 1953 közti versenyeket nem számolják bele a Forma-1 történetébe, mivel az akkori tizenöt futamot Forma-es szabályrendszerek szerint tartották. 

Van azonban egy olyan elmélet is amely szerint az 1000. versenyre már Bahreinben sor került. A sportág történetében több mint száz nem hivatalos versenyt rendeztek 1950 és 1983 között, egyet az 1980-as Spanyol Nagydíjat azonban utólag vontak vissza a hivatalos státuszból. A döntést a FOCA (a konstruktőrök szövetsége) és a FISA (az FIA elődje) vitája miatt hozták meg. 

A számmisztikával foglalkozók közül akadnak olyanok is akik az elmaradt versenyeket is beleszámolják a sportág történetébe (például 1998-as Kínai Nagydíj, 2011-es Bahreini Nagydíj), ám ezek már ténylegesen a legvadabb teóriák. 

Cikkünk során azt a számolási módot követjük, amelyet a világ nagy része, vagyis, hogy eddig 999 futamot bonyolítottak le a Forma-1-ben. 

Bár az első autóversenyt már 1906-ban megrendezték Franciaországban és évről-évre rendeztek Grand Prix-versenyeket, egyéni világbajnokságot 1950-ig nem rendeztek az autósportban. A `20-as és `30-as években előbb a gyártók számára írtak ki bajnokságot, majd jött létre egy Európa-bajnokság a pilóták számára. A II. világháború miatt ez a sorozat nem fejlődött világbajnoksággá, egészen 1950-ig.

Fotó: reddit.com

Az első (hivatalos) versenyre 1950. május 13-án került sor az angliai Silvertone-ban. A futamot az Alfa Romeo-t vezető Giuseppe Farina nyerte meg két márkatársa Luigi Fagioli és Reg Palmer előtt. Az első szezonban összesen hét futamot rendeztek: Nagy Britannia mellett Monaco, Indianapolis, Svájc, Belgium, Franciaország és Olaszország szerepelt a hivatalos versenynaptárban.

A futamok száma a következő két évben nyolcra és kilencre nőtt, majd az évtized végéig stagnált. (Kivéve 1958-at amikor 11 futam került a programba.) Európa után a teljes mezőny először a dél-amerikai kontinensre látogatott, mivel Argentínában 1953-tól kezdve kezdtek el hivatalos versenyeket rendezni. A következő kontinens amelyet a Forma-1 meghódított, érdekes módon Afrika volt, a történelem egyetlen Marokkói Nagydíjával. Az évtized végére már nemcsak Indianapolisban versenyeztek az észak-amerikai földrészen, hanem 1959-ben konkrétan a sebringi repülőtéren zárult a világbajnokság. 

Az első olyan ország ahol egy évben két futamot rendeztek Olaszország volt 1957-ben: előbb a rekordhosszú (25,8 km) pescarai aszfaltcsíkon versenyeztek, majd a tradícionális monzai helyszínen rendezték a szezonzárót. 

A `60-as évekre már olyan meghatározó helyszínek is bekerültek programba mint Mexikó, Kanada vagy az Egyesült Államok. A mezőny többször is ellátogatott Dél-Afrikába és Kyalamiban meglehetősen szokatlan időpontokban versenyeztek: 1962-ben karácsony után, 1965-ben pedig újév napján rendeztek futamot. A versenyek száma ekkor nyolc és tizenkettő között mozgott. 

Az 1970-es évtizedre a Forma-1 az ázsiai piacot is elérte és 1976-ban az emlékezetes "világbajnoki döntővel" amelyet James Hunt és Niki Lauda vívott, erre a kontinensre is betört a sportág. A naptár meglehetősen stabilnak számított: majdnem egy évtizedig januárban kezdődtek a szezonok Argentínában vagy Brazíliában. A futamok száma 1977-ben érte el a 17-et ez majdnem két évtizedig rekordhosszúságú szezonnak minősült. 

Fotó: primotipo.com

Az 1980-as évek a futamokat illetően több érdekességgel szolgáltak. Az Egyesült Államokban szinte évente rendeztek egy-egy futamot a keleti illetve a nyugati parton, de 1982-ben Long Beach és Detroit mellett Las Vegasban is tiszteletét tette a mezőny (Érdekesség, hogy a futamot egy hotel parkolójában bonyolították le.). Ebben az évtizedben került sor először Európa Nagydíjra, kétszer az angliai Brands Hatch, egyszer pedig a mai formáját ekkor már elnyerő Nürburgring adott otthont a viadalnak. Ausztrália és egyúttal az óceániai kontinens 1985-ben csatlakozott hivatalosan a Forma-1-hez miután az idény utolsó versenyére Adelaide-ben került sor. 
További érdekesség, hogy ebben az évtizedben rendeztek Svájci Nagydíjat is, ám mivel Svájcban az autóversenyzés tiltva volt (és a Formula-E-t leszámítva ma is tiltott), így a franciaországi Dijonban futották le a futamot. 

A Forma-1 európai gyökerei a helyszínekben is megmutatkoztak még az 1990-es évek során is. Bár a versenysorozat ekkor már Japánban, Ausztráliában, Kanadában és Malajziában is megfordult, de a versenyek két harmadát így is a mi kontinensünkön bonyolították le. Érdekesség, hogy 1995-ben egymást követő versenyt rendeztek Japánban (a suzukai futam mellett a Csendes-óceániai Nagydíjat Aidában), valamint a `95-ös ausztráliai szezonzárót a `96-os ausztráliai szezonnyitó követte. (Ekkor költözött át a futam Melbourne-be.) 

Földrajzilag a Forma-1 a 2000-es évek során alakult át leginkább. Az  európai versenyek száma csökkenni kezdett, a Közel-Kelet (Bahrein, Arab Emirátusok) valamint Ázsia további területei (Kína, Szingapúr, India, Dél-Korea) pedig fokozatosan vették át a helyeteket az évezred során. 

2006-ot követően, hogy a sportág terjeszkedni tudjon egyre kevesebb országnak engedélyezték, hogy két futamot rendezzen. Előbb a San Marino-i futamot törölték az olaszországi Imolában, majd a Nürburgring nem rendezhetett több Európa Nagydíjat és végül Valencia is kikerült a versenynaptárból. 

Szingapúrban rendezték a történelem első villanyfényes futamát 2008-ban, azóta már az Abu Dhabi-i és a bahreini helyszínen is kivilágított pályán érnek véget a futamok. 

Fotó: autosport.com

A  jelenlegi évtized során a futamok számát tizenkilencről előbb húszra növelték, majd 2016-ban és 2018-ban már 21 versenyhétvégét rendeztek egy adott szezonban. 

Eddig összesen 32 országban (42 elnevezés alatt) rendeztek legalább egyszer hivatalos futamot. A legtöbbször Olaszország látta vendégül a mezőnyt, az itáliaiaknál 1950 óta minden évben rendeznek legalább egy versenyt. Az eddigi 999 versenyen összesen 71 versenypálya "osztozott". 

A legtöbb versenyt Monza rendezte, mivel 1950 óta csak egyetlen egyszer maradt ki a versenynaptárból, akkor is átépítés miatt. 

A pilóták közül Rubens Barrichello vett részt a legtöbb versenyen, a brazil pilóta 1993 és 2011 között 322 futamon startolt el. A Ferrari a konstruktőrök között számít rekordernek 971 starttal. 

A sportág statisztikusai számon tartják a mérföldkőnek számító jubileumi futamokat. A 100. versenyre 1961-ben a németországi Nordschleifén került sor. A 11 évvel korábbi Silverstone-i "premieren" részt vevők közül ekkor már senki nem volt aktív (sőt, többen életüket vesztették), egyedül Maurice Trintignant volt az aki részt vett már 1950-ben is nagydíjon. A győztes végül a legendás Stirling Moss lett, aki utoljára nyert aznap. 

A 200. nagydíjra 1971-ben Monacóban került sor és a szezon világbajnoka Jackie Stewart volt az, akit elsőként intett le a kockás zászló. A futamok számának gyarapodásával egyre hamarabb jutott el a sportág a "százas mérföldkövekhez". 1978-ban Dél-Afrikában a 300. F-1-es GP-t Ronnie Peterson nyerte meg, aki a szezon során egy sajnálatos rajtbalesetben életét veszítette. 

A 400. versenyhétvégén Niki Lauda hazai pályán vezette győzelemre a Mclarent 1984-ben, míg a félezredik futamot Nelson Piquet nyerte meg Ausztráliában (1990-es szezonzáró). 1997-ben az Argentin Nagydíj volt a 600. futam a történelemben, ezt Jaques Villeneuve abszolválta elsőként.

A mérföldkövek közül kettő emelkedik ki igazán a 2003-as brazíliai és a 2008-as szingapúri versenyek. Előbbi a gumiszabályok miatt valóságos roncsderbit és igazi esőkáoszt hozott. Fernando Alonso pályafutása történetének legnagyobb balesetét szenvedte el, amiért piros zászlóval szakították meg a küzdelmet. A káoszban először Kimi Raikkönent hirdették ki győztesnek, majd óvás után végül Giancarlo Fisichella lett az első.Az a kör ahol a finn megelőzte az első győzelméért küzdő olaszt, hivatalosan már nem számított bele a lefutott versenytávba. A harmadik helyen Alonso zárt, aki a kórházban kapta meg a trófeáját. 

Fotó: Getty Images

A szingapúri verseny az utólagos ismeretek miatt sajnos méltatlan volt arra, hogy a sportág történetének 800. megmérettetése legyen. Ezen a versenyen történt meg ugyanis az az eset amely a Forma-1 történetének legnagyobb botrányát a "Crashgate-et" kiváltotta. Mint ismeretes Nelsinho Piquet csapatfőnöke utasítására összetörte az autóját és így társa Fernando Alonso a taktikának köszönhetően az élre állt és megnyerte a versenyt a Renault-nak. Az eset súlyosságát a Ferrari bokszában lejátszódottak is fokozták, mivel Felipe Massa a nagy kapkodásban elrántotta a tankolócsövet és a világbajnoki címért küzdő brazil végül pont nélkül maradt. Ha nincs Piquet "balesete" akkor lehetséges, hogy máshogy alakul a 2008-as szezon végkimenetele. 

A 900. Forma-es versenyt 2014-ben Bahreinben rendezték, akkor Lewis Hamilton és Nico Rosberg vívtak egymással késhegyre menő csatát, amelyből a brit jött ki győztesen. 

Felsorolni is nehéz azokat az emlékezetes pillanatokat amelyeket a Forma-1 okozott a sport rajongóinak az elmúlt 999 versenyhétvégén, remélhetőleg a Kínában látottak méltóak lesznek majd az 1950 íródó páratlan történelemhez. 

Címkék: Forma 1, Autósport
http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/48311/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1,Autósport

További cikkek

Autó-motor

Kamion Eb: Kiss Norbert futamot nyert a Németországban

2019.07.21. 18:30
Kiss Norbert győzelmével zárult a nürburgringi hétvége a kaminosok Európa-bajnokságán. A kétszeres Európa-bajnok pilóta a negyedik futamot nyerte meg.

Autó-motor

Kamion Eb: Kiss Norbert dobogóra állhatott a Nürburgringen

2019.07.20. 22:10
Kiss Norbert egy harmadik hellyel és egy kieséssel zárta a kamionos Európa-bajnokság nürburgringi hétvégéjének szombati napját.

Autó-motor

A következő öt évben is Melbourne-ben lesz az Ausztrál Nagydíj

2019.07.19. 11:00
Új szerződést kötött a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media az Ausztrál Nagydíjnak otthont adó Albert Parkkal, amely így 2025-ig biztosan marad a …

Autó-motor

Tankolni, vagy nem tankolni: az itt a kérdés

2019.07.15. 18:00
Abban talán sok autósportért rajongó egyetért, hogy a Forma-1 mára egy kiszámítható és unalmas szórakoztatási formátummá szelídült, de vajon vissza lehet-e csempészni valamelyest a varázsát?

Autó-motor

Forma-1: Hamilton hazai közönség előtt aratta 80. győzelmét

2019.07.14. 16:40
Egy jó időben megejtett bokszkiállásnak köszönhetően Lewis Hamilton nyerte a 70. Forma-1-es Brit Nagydíjat. A verseny során a kedélyeket Sebastian Vettel borzolta, aki …

Autó-motor

ÉLŐ: Forma-1 - Brit Nagydíj

2019.07.14. 15:00
Hetvenedik alkalommal rendeznek Forma-1-es futamot Angliában. Vajon Lewis Hamilton képes lesz ismét hazai pályán győzni? Élő szöveges közvetítésünkből kiderül.

Csapatsportok

Bőséges vasárnapi sportprogram

2019.07.14. 07:30
Autó- és motorsportok minden mennyiségben, vizes vb, cselgáncs GP, kézilabda, labdarúgás füvön és strandon, wimbledoni döntő, de még golf is szerepel a mai kínálatban.

Autó-motor

Forma-1: Bottas indul az élről Silverstone-ban

2019.07.13. 16:05
Valtteri Bottas kezdheti meg az élről a 70. Brit Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája minimális különbséggel előzte meg csapattársát, a hazai pályán versenyző Lewis Hamiltont.

Autó-motor

Közvetítések: dominálnak a technikai sportok és a tenisz

2019.07.13. 07:30
A mai nap során több több autó illetve motorsportversenyt láthatunk, valamint két döntőt is megtekinthetünk a wimbledoni tenisztornáról.

Autó-motor

Közvetítések: Angliában folytatódik a Forma-1-es szezon

2019.07.12. 07:30
A Brit Nagydíj szabadedzései mellett kézilabdát, cselgáncsot, atlétikát és wimbledoni tenisztornát és Tour de France-t láthatunk.