MotoGP: Marc Marquez tovább írja a történelmet

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Marc Marquez a hétvégén bebiztosította pályafutása nyolcadik világbajnoki címét. Cikkünkben a világbajnok motorversenyző karrierjének legemlékezetesebb pillanatait elevenítjük fel. 

Fotó: https://twitter.com/bgmotogp

Korunk legjobb motorosa 1993. február 17-én született a spanyolországi Cerverában. Édesapja négy évesen egy minimotorral lepte meg legidősebb fiát és ezzel a kis Marc sorsa hamar eldőlt. Apja annyira bízott gyermekei sikerében, hogy hamarosan feladta a munkáját, hogy Marc illetve Alex menedzselésével tudja tölteni az idejét. Megpróbálkozott a korsszmotorozással és az enduro-szakággal is, ám végül pályaversenyzőként kezdte meg karrierjét. 10 éves volt, amikor a korábbi világbajnok Emilio Alzamora protezsáltja lett, 2005-ben pedig ő lett a 125 köbcentis kategória katalán bajnoka. Két szezont töltött el a spanyol bajnokságban (2006-2007) és bár nyert futamokat, nem róla szóltak ezek az évek.

Tehetségével azért kimagaslott annyira a spanyol mezőnyből, hogy 2008-ra már világbajnoki szerződést kapjon. Egy KTM nyergében kezdte meg a szezont, ám az első két versenyt sérülés miatt ki kellett hagynia. A debütálásra végül Portugáliában került sor, amikor 15 éves és 55 napos volt. Rögtön a második futamán pontot szerzett és bár többször is bukott, számos jó eredményt ért el. Legemlékezetesebb produkcióját Angliában nyújtotta, ahol a hetedik helyről rajtolva harmadikként ért célba. Érdekesség, hogy a futamot az akkor szintén 15 éves Scott Redding nyerte. 

Második szezonjára még biztatóbbak lettek az eredményei: Jerezben dobogóra állhatott, két alkalommal pedig a pole pozíciót is megszerezte, de a mindkét esetben bukott. Az évet végül a nyolcadik helyen zárta, ám a KTM kivonulása miatt új csapatot kellett találnia. 

2010-re végül a Derbivel versenyző Ajo Motorsporthoz igazolt. Az első három futamon hiába állt kétszer is dobogón úgy tűnt nem fog tudni beleszólni Nicolas Terol és Pol Espargaro világbajnoki címért folyó csatájába. Mugelloban aztán egy szoros versenyben legyőzte riválisait és első győzelme óriási lendületet adott neki. Sorozatban öt versenyt nyert meg és a világbajnoki cím toronymagas esélyesévé vállt. Bár egy sérülés hátráltatta az idény közepén, így is pontokat tudott szerezni. Felépülése után egy újabb hihetetlen szériát produkálva hatból öt futamot nyert meg és jelentős előnnyel érkezett meg a valenciai szezonzáróra. Az utolsó versenyen már nem kellett azzal foglalkoznia, hogy Terol előtte végez, egy negyedik helyezéssel is könnyedén biztosította be a világbajnoki címét.  

Szinte természetes volt, hogy 2011-ben már nem marad a legkisebb géposztályban, hanem a Moto2-be igazol. A számára új kategóriában katasztrofálisan kezdett és az év első három futamán pont nélkül maradt, Le Mans-i győzelme azonban válasz volt a kétkedőknek. Június és szeptember között hétből hat futamot megnyert és amikor Japánban másodikként végzett, átvette a vezetést az addig verhetetlennek tűnő Stefan Bradl-től. A német Ausztráliában előtte zárt és visszaelőzte a pontversenyben, ám egy nyíltnak tűnő párharcra számított mindenki az utolsó két futamon. A sors azonban máshogy gondolta: Marquez Malajziában bukott és látóideg sérülést szenvedett és így az utolsó futamon el sem tudott indulni, így Bradl lett a bajnok. 

Fotó: motorsport.com

Két győzelemmel és egy második hellyel indította második Moto2-es idényét, amelynek elején egy kiesést leszámítva stabilan hozta a dobogós helyezéseket. Megint Hollandiában lendült igazán formába és a következő hét futamból ötöt megnyert. Legemlékezetesebb sikerét Japánban aratta, ahol a startnál visszaesett a mezőny végére, ám 15 kör alatt visszajött az élre és diadalmaskodott. Bár Pol Espargaro ért el néhány jó eredményt, nem tudott veszélyes lenni Marquezre, aki végül Ausztráliában biztosította be a világbajnoki elsőségét. Valenciai búcsúja a kategóriától szintén emlékezetesre sikerült: az utolsó helyről indulva nyerte meg a futamot. Összesen 16 alkalommal intették le elsőként a kategóriában, ez a mai napig rekordnak számít. 

Már a 2012-es szezon közepén biztos volt, hogy Marquez egy évvel később a királykategóriában folytatja pályafutását, mégpedig a visszavonuló Casey Stoner helyén. A világ motorsport-rajongói két táborra oszlottak a döntés hallatán: sokan várták, hogy az ifjú titán rögtön felveszi a versenyt a nagyokkal, míg mások kételkedtek benne, hogy egy 20 éves fiatalember pótolni tud-e egy olyan bajnokot mint Stoner. 

Előbbieknek lett igazuk. Marc rögtön egy dobogós helyezéssel indította a 2013-as évet, majd Austinban a befutónál legyőzte csapattársát, Dani Pedrosát és ő lett minden idők legfiatalabb futamgyőztese a MotoGP-ben. Mindössze egyszer bukott és stabilan hozta a dobogós helyezéseket is és sokan a világbajnokság titkos favoritjaként kezdtek hivatkozni rá. A Német Nagydíj előtt Pedrosa és Jorge Lorenzo is megsérült, Marquez pedig élt a lehetőséggel és győzött vetélytársai távollétében. Amíg riválisai sérülten versenyeztek, őt további három futamot nyert és bár ezt követően négyből háromszor is második lett úgy tűnt könnyedén gyűjti be a világbajnoki trófeát. 

Ausztráliában aztán óriásit hibázott amikor nem jött ki motort cserélni és kizárták, majd Japánban is kikapott Lorenzotól. Biztosnak tűnő előnye 13 pontra olvadt a szezonzárón. Valenciában aztán nem kockáztatott, bejött harmadikként Lorenzo és Pedrosa mögött és így végül Kenny Roberts 1978-as bravúrja óta az első újonc lett aki világbajnokságot nyert a legnagyobb géposztályban. 

Sokan vetették a szemére, hogy csak azért nyerte meg a bajnokságot újoncévében, mert a többiek sérültek voltak, ám 2014-ben csattanósan válaszolt. Egy szárkapoccsont-törésből felépülve nyerte meg a Katari Nagydíjat, majd az első öt futamon igazi ellenfél nélkül diadalmaskodott. Olaszországban nagy csatában győzte le Lorenzót a befutónál, majd nyert Katalóniában, Hollandiában, Németországban és Indianapolisban is. A szezon első 10 futamán verhetetlen maradt és így hamar eldöntötte a világbajnoki cím sorsát. 

Fotó: redbull.com

Bár teljesítménye (értelemszerűen) leromlott ezt követően, meglehetősen hamar, a japán futam után ismét bajnokká koronázták. Az évad utolsó két futamát megnyerve végül 13 elsőséggel védett címet. Örömét fokozta, hogy Valenciában nemcsak őt ünnepelhették világbajnokként, hanem öccsét Alexet is, aki a Moto3-as kategóriát nyert meg.  

Egy ennyire domináns évet követően csalódást keltően kezdődött számára a 2015-ös esztendő. Katarban hibázott és csak ötödik lett, majd a szokásos austini győzelem (2010 és 2018 között nem veszített sem Indianapolisban, sem Austinban, sem Laguna Seccaban) után Argentínában elesett. Ezek a hibák alapjában határozták meg a szezonját és amikor Mugelloban és Barcelonában is kiesett már érezhető volt, hogy nincs sok esélye a bajnokságra. Bár nyert három további versenyt, nem tudott Jorge Lorenzoval és Valentino Rossival csatázni a címért. 

Mégis sokan úgy tartják, hogy ő volt az, aki eldöntötte a bajnokságot Lorenzo javára: Sepangban elesett Rossi kétes manővere után és bizonygatta, hogy az olasz felrúgta őt. A Doktort a rajtrács végére sorolták Valenciában, ahol Lorenzo győzött mivel Marquez nem támadta őt. A szezont végül harmadikként zárta. 

2016-ra egyértelmű volt a célja, vagyis a trón visszahódítása. A teszteredmények alapján erre kevés esély mutatkozott a szezon elején, ám ő két győzelemmel és egy harmadik hellyel indította az idényt. Bár sok pilóta nyert futamot az évben, Franciaországot és Ausztriát leszámítva Marc a szezon első 11 futamából kilencszer dobogóra állhatott. Két negyedik helyet követően győzött Aragóniában és Japánban is. Utóbbi helyszínen Lorenzo és Rossi is kiesett így Marcot már a "felkelő nap országában" világbajnokká koronázták. 

Nem kezdődött jól számára a 2017-es év sem. Bár nyert Austinban, de két kiesés és két gyengébb eredmény miatt 37 pontos hátrányba került az első hat futam után Maverick Vinalessel szemben. Végül nem az ifjú spanyol Yamahás lett az első számú kihívója azonban, hanem Andrea Dovizoso. Marc nyert Németországban (ahol 2010 óta szintén nem kapott ki) és Csehországban is és átvette a vezetést a tabellán. Miután motorhiba miatt kiesett Angliában, kilencpontos hátrányba került, ám a következő négy futamból hármat győzelemmel abszolválva megint nagyot lépett a bajnoki cím felé. Valencia előtt már tekintélyes 21 pontos fórral vezetett és végül Dovizioso kiesése után egy harmadik hely is elég volt számára a címvédéshez. 

Katari második hellyel indította 2018-at, majd Argentínában karrierje legrosszabb versenyén (elrontotta a rajtpozícióját, elesett és kiütötte Valentino Rossit) nullázott. Kár volt azonban leírni mivel a következő három futamot megnyerte és bár Mugelloban is pont nélkül maradt, riválisai instabil teljesítménye miatt hamar biztos előnyre tett szert. Katalónia és Japán között produkált egy sorozatban nyolc dobogós helyezést hozó szériát (közte öt győzelemmel) és erre senki sem tudott válaszolni. Az újabb bajnokavatásra végül Motegiben került sor. Az évet végül kilenc sikerrel és 321 ponttal zárta. 

Sokszor mondják Marquezről, hogy csak azért nyer ennyi futamot, mert a Honda jó motort ad alá. Ezt a 2019-es szezon cáfolta meg eddig leginkább. Marc megkapta csapattársnak Jorge Lorenzot, és az évtized másik meghatározó világbajnoka érdemi eredményt sem tudott elérni azzal a motorral, amellyel Marquez évek óta verhetetlen. 

És ha lehet, ez  a dominancia még nyomasztóbb a többiek számára, mint az elmúlt három évben: már Argentínában megvolt az idei első győzelme, majd bár megszakadt egy bukás miatt az amerikai győzelmi sorozata, így sem tört meg a lendülete. A legutóbbi 12 versenyből nyolcat is megnyert, míg négyszer a második helyen ért célba. Ilyen eredmények mellett az volt a kérdés, hogy mikor lesz ismét ő a világbajnok. A választ az első alkalommal megkaptuk: 2019. október 6-án Marc Marquez Thaiföldön bebiztosította karrierje nyolcadik világbajnoki címét. 

Fotó: AFP

Nem lehet kérdés, hogy Marc Marquez egyike a motorsport történetének legnagyobb versenyzőinek, akire már ma élő legendaként kell tekinteni. Még mindig csak 26 éves, de mindössze Giacomo Agostini, Angel Nieto, Mike Hailwood, Carlo Ubbiati és Valentino Rossi szerzett nála több bajnoki elsőséget. Ennek az eredménynekaz értékét növeli, hogy Rossit leszámítva a többiek egy évben több kategóriában is indultak, míg Marquez már csak egy géposztályra koncentrált mindig. 

A jövő szintén biztató lehet az idősebb Marquez-fivér számára, hiszen a Honda általában a mezőny legjobb motorját biztosítja a mezőny legjobb pilótájának és így a győzelmi sorozat még évekig fennállhat. Fel sem merült még a sajtóban, hogy elmenjen a sikercsapattól és esetleg máshol próbálja ki magát és lehetséges, hogy pályafutása végéig a Repsol Hondát fogja erősíteni. Az sem elképzelhetetlen azonban, hogy nemsokára Marquez-Marquez felállás lesz majd a csapatnál, Alex ugyanis menetel a Moto2-es világbajnoki cím felé és legkésőbb 2021-ben megérkezhet a királykategóriába. 

Még négy futam van hátra az idei évből és nem lehet kérdés, hogy mi Marc Marquez célja ezeken a megmérettetéseken: a győzelem. 

Címkék: MotoGP, Motorsport
http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/51270/pics/lead_800x600.jpg
MotoGP,Motorsport

További cikkek

Autó-motor

MotoGP: Marc Marquez idei tizedik győzelmét is megszerezte

2019.10.20. 08:55
A világbajnok Marc Marquez győzelmével zárult a Japán Nagydíj, így a Honda motorosa már tíz győzelemnél tart az idei évben.

Külföldi foci

Közvetítések: remek vasárnapnak nézünk elébe

2019.10.20. 07:30
A mai napon láthatjuk a MotoGP aktuális versenyét, az Internazionalét, a MU-Liverpool rangadót, valamint a kézilabda-BL-ben szereplő Szegedet.

Autó-motor

MotoGP: Japánban is Marquez a rajtelső

2019.10.19. 11:20
Marc Marquez indulhat az élről a Japán Nagydíjon és ezzel a világbajnok motoros a 90. rajtelsőségét szerezte meg pályafutása során.

Autó-motor

MotoGP: Marc Marquez nyolcadszor is világbajnok!

2019.10.06. 09:40
Marc Marquez győzelmével zárult a Thaiföldi Nagydíj, és így a Honda versenyzője bebiztosította hatodik királykategóriás, összességében nyolcadik világbajnoki címét.

Egyéni sportok

Közvetítések: minden órára jut valami kiemelkedő sportesemény

2019.10.06. 07:30
Bajnokot avathatnak a MotoGP-ben, rangadót rendeznek Olaszországban, megkezdi BL-szereplését a Győr, zárul az atlétikai vb és még Hosszú Katinkáékat is láthatjuk …

Csapatsportok

Bőséges a pénteki sportprogram a televízióban

2019.10.04. 07:30
Úszó világkupa, atlétikai világbajnokság, női- és férfi labdarúgás, motorsport, tenisz, kerékpár, kosárlabda és jégkorong is lesz ma a képernyőn.

Egyéni sportok

Motorsport: Kovács Bálint kategóriagyőztes a német gyorsaságimotoros-bajnokságban

2019.09.29. 14:30
Kovács Bálint, a H-Moto Team 18 éves versenyzője megnyerte a német gyorsaságimotoros-bajnokság (IDM) Suzuki Cup kategóriájának …

Autó-motor

MotoGP: Marc Marquez győzelemmel ünnepelte 200. nagydíját

2019.09.22. 13:50
Marc Marquez fölényes győzelmét hozta az Aragóniai Nagydíj és így a Honda világbajnoka növelte előnyét a pontversenyben.

Külföldi foci

Élő sportközvetítések reggeltől-estig

2019.09.21. 07:30
A labdajátékok közül labdarúgás, kézilabda, röplabda, tenisz, amerikai foci, valamint autó- és motorsportok, de még sportlövészet is szerepel a mai közvetítések között.

Egyéni sportok

Tévéműsor: ízelítőt kapnak a motorsportok szerelmesei, magyar birkózók a páston

2019.09.20. 07:30
Igazán combos programmal startol a hétvége, mind az öt topligában rendeznek mérkőzést pénteken, de lesznek Forma-1-es és MotoGP-s …