Forma-1: Lewis Hamilton tovább üldözi a rekordokat

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Lewis Hamilton a hétvégén megszerezte pályafutása hatodik világbajnoki címét. Cikkünkben felidézzük az évtized legsikeresebb autóversenyzőjének pályafutását. 

Lewis Hamilton 1985 január 7-én született az angliai Stevenage-ben. Szülei hamar elváltak, de mivel fiuk tehetsége már korán meglátszott, így fejlődését mindketten igyekeztek támogatni. 1993-ban kezdett gokartozni és sokan már harmadik évében fogadásokat kötöttek arra, hogy Lewis futamgyőztes és világbajnok lesz a Forma-1-ben. A McLaren csapatfőnöke Ron Dennis 1998-tól kezdte el figyelni a fiatal pilóta karrierjét, aki már akkor kijelentette, hogy ő a wookingi istálló színeiben fog versenyezni. 

Fotó: racefans.com

2001-ben váltott át gokartról versenyautóra és két évvel később megnyerte a brit Forma-Renault bajnokságot, méghozzá úgy, hogy tizenöt futamból tíz alkalommal intették le elsőként. Egy évvel később már a Forma-3 Euroszériában versenyzett ahol a második szezonja végén bajnok lett, valamint győzött a legendás zandvoorti F3-as futamon. 2006-ban már az F1 előszobájának számító GP2-ben versenyzett és a szezon első felében öt győzelmet aratott. Az idény második szakaszában már nem győzött, de mivel az utolsó öt futamon dobogóra állhatott, így magabiztosan nyerte a bajnokságot. 

Egyértelmű volt, hogy a Forma-1-ben van a helye és 2007-re a McLaren kötött vele szerződést. Évek óta ez volt az első alkalom, hogy egy topcsapat egy újoncot szerződtetett. A Forma-1 történetének első színes bőrű pilótájának debütálása parádésan sikerült ugyanis a harmadik helyen ért célba az Ausztrál Nagydíjon. A következő négy versenyen egyaránt második lett és újonc létére a világbajnokság egyik esélyesévé lépett elő. Monacóban végig nyomás alatt tartotta csapattársát Fernando Alonsót, ám a csapat akkor még nem engedte győzni. Két héttel később aztán Kanadában a korát meghazudtoló vezetéssel megszerezte első futamgyőzelmét, majd Indianapolisban (Alonsót végig maga mögött tartva) ismételt. Dobogós sorozata végül kilenc futam után szakadt meg, amikor az Európa Nagydíj időmérő edzésén karrierje egyik legnagyobb balesetét szenvedte el. 

Teljesítménye a szezon második felére némileg romlott a Ferrarik és Alonso javulása miatt, ám miután győzött Magyarországon és Japánban is két hétvégével az év vége előtt 14 ponttal vezette a pontversenyt Alonso és 17-el Kimi Raikkönen előtt (20-at lehetett még szerezni). Az utolsó két versenyen aztán óriási hibákat vétett: Kínában ahelyett, hogy kijött volna a bokszutcába, addig maradt kinn amíg ki nem csúszott az elkopott abroncsain, míg Brazíliában egy rossz gomb megnyomása miatt csúszott vissza a mezőny végére. Interlagosban a hetedik helyen ért célba és mivel Raikkönen megnyerte a versenyt így Hamilton kezéből kicsúszott a vb-győzelem és másodikként zárt. 

Nem törték meg a hibái és esélyesként várhatta a 2008-as szezont is, amelyet rögtön győzelemmel indított Ausztráliában. A kiegyensúlyozottságnak amit azonban egy évvel korábban mutatott nem volt nyoma: Monacóban fölényesen nyert, többször viszont nem szerzett pontot, Kanadában pedig nekiütközött Kimi Raikkönennek a bokszutcában. A szerencse azonban nem állt hadilábon vele ebben az évben ugyanis miután remek győzelmet aratott hazai pályán és Németországban is, átvette a vezetést a pontversenyben.  A Hungaroringen egy defekt miatt csak ötödik lett, ám legnagyobb riválisa Felipe Massa az utolsó körben kiállni kényszerült, Szingapúrban pedig úgy lett harmadik, hogy vetélytársa pont nélkül maradt miután elrántotta a bokszban a tankolócsövet. Belgiumban hiába intették le elsőként, egy szabálytalanság miatt visszasorolták a harmadik helyre, ám kínai győzelmét követően így is hétpontos előnnyel érkezett a brazíliai szezonzáróra. 

Fotó: f1.com



Interlagosban ismét nem vezetett jól, amíg Massa vezetett és aratott sima győzelmet, addig ő csak szenvedett a negyedik-ötödik helyen. Amikor Sebastian Vettel megelőzte három körrel a vége előtt visszacsúszott hatodiknak és mikor Massát leintették úgy tűnt, hogy ismét az utolsó fordulóban bukja el a bajnokságot. Timo Glock azonban nem jött ki kereket cserélni és Hamilton az utolsó kanyarban megelőzte a Toyotást és a megszerzett négy pontjának köszönhető ő lett a világbajnok. Amit a sors egy évvel korábban elvett tőle, azt itt kamatostul visszakapta. 

Már a 2009-es szezon elején látszott, hogy nem lesz esélye megvédeni a címét: Ausztráliában kizárták amiért szándékosan fékezett Jarno Trulli előtt, hogy az olasz előzze meg őt a biztonsági autó előtt, majd a következő nyolc futamon csak kilenc pontot szerzett. Bár a Mclaren finoman szólva sem volt a mezőny legjobb autója, az idény második felére helyreállított valamit a renoméjából: négy pole pozíciót szerzett, Magyarországon és Szingapúrban pedig győzött. Az évet végül az ötödik helyen zárta. 

2010-re csapattársként megkapta a regnáló világbajnokot Jenson Button személyében. A sztárpilótákkal és egy jó autóval a McLaren újfent versenyképesnek bizonyult a Ferrarival és a Red Bullokkal szemben. Az első futamokon is az élmezőnyben versenyzett, törökországi és kanadai győzelmeinek köszönhetően pedig átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben. A következő két versenyen második majd Németországban negyedik lett, de így is megtartotta helyét a tabella élén. Magyarországi kiesését követően Belgiumban nagyszerűen alkalmazkodott a körülményekhez és győzelmével megint az élre állt. Mivel azonban a következő két futamon kiesett és mivel a következő három versenyen nem győzött így lépéshátrányba került a Fernando Alonso-Mark Webber-Sebastian Vettel trióhoz képest. Matematikailag így is maradt esélye az utolsó futamon a vb-győzelemre (24 pont volt a hátránya és 25-öt lehetett szerezni). Abu Dhabiban aztán másodikként zárt a világbajnoki címet drámai körülmények közt begyűjtő Vettel mögött és így negyedikként zárta az évet. 

Amíg 2009-ben az autó volt annak az oka, hogy nem tudott a vb-címért csatázni, addig 2011-ben az, hogy többször is hibázott. Számos vezetői hibát vétett, Felipe Massával többször is ütközött. Hamar eldőlt, hogy nem fogja tudni felvenni a versenyt hosszú távon a szezont domináló Vettellel, ráadásul Button is elé került a csapaton belüli rangsorban.  Voltak azért így is kiemelkedő pillanatai: Kínában, Németországban és Abu Dhabiban így győzni tudott. Végül ötödikként zárta a pontversenyt. 

Fotó: Reuters

Három harmadik helyezéssel majd három pontszerző hellyel kezdte a 2012-es idényt, majd miután Kanadában győzni tudott hirtelen vezette a világbajnokságot. A következő három futamon aztán nem jött ki neki a lépést (Silverstone-ban nyolcadik lett, Valenciában és Németországban pedig kiesett úgy, hogy nem ő tehetett az ütközésről, amibe belekeveredett). Magyarországon és Olaszországban is nyert és úgy tűnt, hogy bár hátrányban van felveheti a versenyt Fernando Alonsoval és Sebastian Vettellel szemben. A szezon hátralévő részében aztán hiába indult háromszor is az élről, mindháromszor kiállni kényszerült, kétszer ráadásul technikai hiba miatt. Austinban azért így is győzni tudott, de végül ezúttal is csak a negyedik helyen végzett összetettben. Ekkor már biztos volt, hogy hat szezon után elhagyja a McLarent és Michael Schumacher utódja lesz a Mercedesnél. Ezzel pedig kezdetét vette a Forma-1 történetének legsikeresebb együttműködése. 

Nem az első év azonban az ami miatt lett a Mecedes-Hamilton "házasság". Bár szerzett három dobogós helyet az év elején, de az időmérő edzéseken rendre kikapott csapattársától Nico Rosbergtől aki két győzelmet is aratott. (A két pilóta gyermekkora óta ismerte magát sőt számtalanszor hangoztatták, hogy mennyire jó barátok). Hamilton egyszer diadalmaskodott az évben, Magyarországon intették le elsőként. Bár folyamatosan pontot szerzett, az év végén nem tudott előrébb lépni a negyedik helyről. 

2014-ben aztán kezdetét vette a hibrid-éra, amelyben a Mercedes egy olyan dominanciát mutat be az elmúlt években, amelyre hosszúságát tekintve még nemvolt tekintve a sportág történetében. A német márka rögtön a korszak első évében toronymagas favoritnak számított. 

Ausztráliában Hamilton indulhatott a pole pozícióból, ám autója hamar megadta magát, így végül Nico Rosberg nyerte meg a futamot. A következő négy versenyen (Malajzia, Bahrein, Kína és Spanyolország) viszont a brit győzött, kétszer ráadásul óriási csatában gyűrte le csapattársát. Bár nem versenyzett rosszul, de a következő hét hétvégéből csak egyszer látta meg elsőként a kockás zászlót. A mélypont Belgimban jött el, ahol ütközött Rosberggel és amíg ő kiesett, vetélytársa dobogóra állhatott és 29 ponttal vezette a bajnokságot. Ezután viszont megint ő került fölénybe és produkált egy ötös győzelmi sorozatot (Olaszország, Szingapúr, Japán, Oroszország, Egyesült Államok) és mivel pszichikai hadviselésének köszönhetően Rosberg többször is hibázott, így egy brazíliai második helyet követően tetemes előnnyel utazott az utolsó versenyre. Abu Dhabiban kétszeres szorzóval osztották a pontokat, ám mivel Hamilton győzött, Rosberg pedig még a legjobb 10-be sem került be, így végül a brit pilóta hat év után visszaszerezte a világbajnoki címet. 

Fotó: autosport.com

Lewis Hamilton az eddigi talán legjobb teljesítményét egész évre vonatkoztatva 2015-ben nyújtotta. Az év első négy futamából hármat megnyert (Ausztrália, Bahrein és Kína), majd ugyan háromszor ugyan alulmaradt Rosberggel szemben (Monacóban a csapat hibája miatt lett harmadik a győzelem helyett), de így is magabiztosan vezette a bajnoki címet kevésbé kiegyensúlyozott csapattársával szemben miután Kanadában és hazai pályán sem talált legyőzőre. Még élete egyik legpechesebb futamán a Magyar Nagydíjon is hozott pontokat vetélytársán, akit ezzel teljesen megtört. Amikor aztán a szezon második felének első hat versenyéből ötször is legyőzhetetlennek bizonyult (Szingapúrban az autója romlott el) már egyértelmű volt, hogy uralja az évet. A bajnokavatásra végül az Egyesült Államokban került sor, három futammal a szezon vége előtt. Az utolsó három versenyen a csapat döntésének értelmében Rosberg volt a kedvezményezett és ő mindig másodikként jött be, de így is 381 ponttal zárta a szezont. 

Rosberg aztán átmentette ez a jó formáját 2016-ra is és az első négy futamot megnyerve sorozatban hét alkalommal győzte le csapattársát. Hamilton ráadásul nem is mindig csapattársa mögött ért célba és így 43 pontnyi hátrányt szedett össze. A két egykori barát kapcsolata eddigre már teljesen eldurvult, folyamatosan hangoztatták, hogy soha nem voltak igazán jóban és a sajtón keresztül is üzengetni kezdtek egymásnak. Mégsem számított senki arra azonban arra ami Spanyolországban történt ahol a rajtot követően egyszerűen kiütötték egymást a versenyből. Hamilton a következő két versenyen hozott a riválisán miután nyert Monacóban és Kanadában is, ám Azerbajdzsánban megint hibázott és csak ötödik lett (Rosberg közben győzött). Ausztriában aztán a két rivális az utolsó körben megint összeütközött aminek az lett a vége, hogy Hamilton győzött, Rosberg pedig egy sérült autót hozott be a negyedik helyen. 

Az, hogy egy valóságos háborút nyert meg ellenlábasával szemben lendületet adott neki és mivel a német versenyző hullámvölgybe került, így Hamilton négy győzelemmel nemcsak átvette a vezetést a tabellán, de olyan pontelőnyre tett szert, amit egy futam alatt nem lehetett ledolgozni. A következő három verseny aztán megint Rosberg diadalmenetét hozta. Malajziában aztán Lewis alatt megállt az autó és a német egy harmadik helynek, majd egy Japánban aratott győzelemnek köszönhetően 33 ponttal vezette a tabellát. Hamilton mindent megtett azonban a címe megvédéséhez és 21 pontot faragott vetélytársával szemben így nyílttá tette a bajnokságot az utolsó futam előtt. Abu Dhabiban aztán hiába győzött, Rosberget nem előzte meg Sebastian Vettel az utolsó körben (Hamilton próbálta lassítani a mezőny tempóját, hogy vetélytársa mellett valaki még elmenjen) így a német pilóta lett 2016 világbajnoka. 

A visszavágásra ráadásul Hamiltonnak nem is lehetett sansza ugyanis Rosberg nem sokkal a világbajnoki győzelmét követően visszavonult. A Mercedes Valtteri Bottas személyben találta meg a bajnok utódját, akit azonban egyértelműen második számú pilótának szerződtettek. Ezúttal ráadásul már nem házon belülről jött az ellenfél, hanem Sebastian Vettel ígérkezett a legnagyobb gátnak abban, hogy Lewis visszaszerezze a trónt. 

Fotó: autosport.com



Ausztráliában alul is maradt a Vettel elleni taktikai csatában, majd hiába vágott vissza Kínában, Bahreinben megint ő volt az aki gratulálhatott vetélytársának. Bár győzött Spanyolországban, két gyengébb futamot követően 25 pont volt a lemaradása riválisával szemben, de ennek felét Kanadáéban csökkentette is egy újabb sikerrel. A két vb-aspiráns között óriási pszichológiai hadviselés bontakozott ki, amelynek csúcspontja az volt, amikor Vettel Bakuban egyszerűen nekiment a vetélytársának, amiért az lassított a biztonsági autó mögött. A Brit Nagydíjat követően (amelyet megnyert) megint csak egy pont választotta el a riválisokat, ám Vettel hungaroringi győzelme után megint Vettel állt jobban a dobogóról lemaradó ellenfelével szemben. A szezon második fele aztán egyértelműen Hamiltonról szólt: nyári szünet után három versenyt nyert meg egyhuzamban, majd bár Malajziában másodikként ért célba, de Vettel előtt, majd nyert  Japánban és az Egyesült Államokban is. Monzában ráadásul 66. alkalommal indulhatott az élről és így megdöntötte Michael Schumacher pole pozíciókra vonatkozó rekordját. Mivel a Ferrari német világbajnoka ebben az időszakban kétszer is pont nélkül maradt, így Hamiltonnak egy kilencedik hely is elég volt Mexikóban ahhoz, hogy visszaszerezvén a koronát negyedszer is világbajnok legyen. 

2018 hasonlóképpen kezdődött, mint az eggyel korábbi szezon azzal a különbséggel, hogy tavaly Vettel már a szezon első két futamán győzött, Hamiltonnak pedig a negyedik fordulóig kellett várnia első sikerére. Az azerbajdzsáni győzelmet azonban Spanyolországban is megismételte és át is vette a vezetést. Az ezt követő öt versenyből viszont megint csak egy zárult az ő győzelmével, ráadásul kedvenc pályáján Kanadában csak ötödik lett otthon pedig kikapott legfőbb riválisától. Amikor a Német Nagydíjon csak a 14. helyre kvalifikálta magát akkor úgy tűnt, hogy a nyolcpontos hátránya tovább nőhet. A futamon aztán a körülményekhez jól alkalmazkodva győzött, míg Vettel vezető helyről esett ki és ezzel fordult a kocka.  Amíg ő szárnyalt addig riválisa hiába nyert Belgiumban, sorra hibázott. Hamilton győzelemmel zárta a szezon első felét Magyarországon, majd a belgiumi vereséget sorozatban négy siker követte és Vettel botlásai miatt ismét karnyújtásnyira került a vb-címtől. A bajnokavatásra aztán ismét Mexikóban került sor, ahol egy negyedik hely is elég volt a diadalhoz. A szezont bajnokhoz méltó módon egy brazíliai és egy Abu Dhabi-i győzelemmel zárta le és egyéni rekordnak számító 408 ponttal és 11 elsőséggel végzett az élen. 

2019 elején úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas felnőhet a feladathoz és Hamilton első számú kihívójává válhat. A finn az első négy alkalomból kétszer is legyőzte a címvédőt, aztán a lendülete teljesen elfogyott és mivel Lewis ezeken a futamokon is második volt, így nem került nagy hátrányba (A Mercedes sorozatban öt kettős győzelemmel indította az idei évet. A bajnok az első nyolc futamból hatszor győzött így az is belefért számára, hogy Ausztriában csak ötödik, Németországban pedig (karrierje egyértelműen legrosszabb futamán) kilencedik pozícióban intsék le. Győzött otthon és hazánkban is, így a szezon első felének végére 72 pontnyi előnyt épített ki márkatársával szemben. 

Ezúttal nem dominálta úgy a nyári szünetet követő időszakot mint korábban, de egy szingapúri negyedik helyet leszámítva folyamatosan dobogón zárt, Oroszországban és Mexikóban ráadásul az élen. Az Amerikai Nagydíj előtt már annyira biztos volt a vezetése, hogy a legutóbbi futamon egy nyolcadik hellyel is bajnok lehetett volna. Ő azonban másodikként ért célba Bottas mögött és így a dobogón ünnepelhette, hogy immáron a hatodik alkalommal lett a Forma-1 világbajnoka. 

Fotó: Getty Images

Lewis Hamilton egyértelműen a Forma-1 történetének egyik legmegosztóbb személyisége az azonban vitathatatlan, hogy az egyik legnagyobb bajnoka is. Bármennyire is úgy viselkedik sokszor, mint aki egy XXI. századi celeb akar lenni és építi a saját brandjét, az, hogy ő az évtized legjobb pilótája elvitathatatlan. Karrierje során 87 alkalommal indult az élről, 150-szer állt már a dobogón és 83 futamgyőzelmet aratott. A Mercedes bármennyire is olyan dominanciát mutat be, amely példátlannak számít, ezek az adatok akkor is magukért beszélnek (pláne ha csapattársaival vetjük össze őket). 

Ez a dominancia pedig 2020-ban még folytatódhat a szabályváltoztatások bevezetését követően viszont megtippelhetetlen, hogy mi fog történni. Annyi biztos, hogy Hamilton jövőre még a Mercedesnél marad és megpróbálja megdönteni Michael Schumacher világbajnoki győzelmekre (7) és futamgyőzelmekre (91) vonatkozó rekordját. Hogy mit hoz a jövő, az azonban az ő esetében is kérdéses. Korábban arról beszélt, hogy nem akar 43 éves koráig versenyezni (utalva Schumacherre), ám most már úgy nyilatkozik, hogy még hosszú évei lehetnek hátra a pályán. A sajtóban cikkeznek arról is, hogy a Mercedesnél tölti ezt az időszakot, de a Ferrarival is többször szóba hozták már. Bárhogy is döntsön az biztos, hogy a rekordok megdöntésére fog törni ugyanis nem úgy tűnik, mint aki unná ez a folyamatos győzelmi szériát, amit az utóbbi években produkált. 

http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/51791/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1,Lewis Hamilton,Mercedes,Autósport,McLaren

További cikkek

Magyar foci

Közvetítések: kisorsolják a magyar csapat ellenfelét, rangadót játszik a Fehérvár

2019.11.22. 07:30
A mai nap közvetítései közül az Eb-pótselejtezők sorsolása, a Formula-E szezonnyitója és a fehérvári jégkorongcsapat …

Autó-motor

Forma-1: a Ferrari pilótái nem érzik magukat hibásnak

2019.11.18. 08:20
A legkellemetlenebb ügy egy csapaton belül, ha a pilóták egymást ejtik ki a versenyből. A Ferrari pilótiával ez történt vasárnap Interlagosban.

Autó-motor

Forma-1: Hamiltont megbüntették, Sainz először dobogós

2019.11.17. 21:30
Lewis Hamiltont megbüntették miután kiütötte Alexander Albont a Brazil Nagydíj utolsó előtti körében. A harmadik helyet így Carlos Sainz szerezte meg, ám a spanyol pilótát is …

Autó-motor

Forma-1: Verstappen győzött Brazíliában, egymást ütötték ki a Ferrarik

2019.11.17. 19:45
Max Verstappen győzelmével zárult a Brazil Nagydíj amelynek hajrájában a két Ferrari ütközött, Lewis Hamilton pedig Alexander Albonnal ütközött.

Autó-motor

WTCR:Michelisz Norbert listavezetőként kezdi majd a szezonzáró hétvégét

2019.11.17. 08:15
Michelisz Norbert dupla pontszerzéssel zárta a makaói versenyhétvége vasárnapi napját és így három futammal a vége előtt továbbra is vezeti az …

Külföldi foci

Közvetítések: Európa legjobbjai selejtezőt vívnak, zárul a MotoGp idénye

2019.11.17. 07:30
A mai nap közvetítései közül a Forma-1-es Brazil Nagydíj, az európai topcsapatok selejtezői, az U17-es vb döntője, a MotoGP szezonzárója és a …

Autó-motor

Brazil Nagydíj: Verstappen indulhat az élről

2019.11.16. 20:55
Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Brazil Nagydíj szombati időmérő edzését, így a vasárnapi futamon övé a pole pozíció.

Autó-motor

WTCR: Michelisz összetettben az élre ugrott (frissítve)

2019.11.16. 13:00
Michelsz Norbert a túraautó-világkupa makaói versenyhétvégéjének első futamán a második helyen zárt, így összetettben átvette a vezetést.

Külföldi foci

Közvetítések: pályára lépnek a csoportriválisaink

2019.11.16. 07:30
A csoportunkban Azerbajdzsán Wales-t fogadja, míg a szlovákok Horvátországba látogatnak.

Magyar foci

Képernyőn a Puskás Aréna első mérkőzése és négy Eb-selejtező

2019.11.15. 07:30
A mieink Uruguay ellen avatják a Puskás Arénát, de négy Eb-selejtező, de Forma-1 és Moto GP szabadedzés is a műsorban.