Autósport: tényleg filmre kívánkozott a Ford és a Ferrari legendás csatája

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

A ma hajnalban tartott Oscar-díjátadón két kategóriában is győzött az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyt bemutató Ford v Ferrari című alkotás. Cikkünkben a történet szereplőit, valamint kitérünk arra, hogy az alkotás hol ferdített a valóságon. 

A 2019-es év egyik legjobb filmje volt a Ford v Ferrari (magyarul Az aszfalt királyai). A történet a Ford és a Ferrari elkeseredett küzdelmét az 1966-os Le Mans-i 24 órás autóverseny megnyeréséért. Az anyagilag és kritikai szempontból is sikeres epikus hosszúságú (152 perc) alkotás összesen négy kategóriában lett Oscar-jelölt és kettőt (legjobb vágás, legjobb hangvágás) díjra is váltott. Hiába van szó azonban egy kiváló moziélményről, James Mangold filmje néhány esetben feláldozta a történelmi hűséget a dramaturgia oltárán. Mivel cikkünk bemutatja a szereplőket, így azok számára, akik nem látták még a filmet, spoilereket tartalmaz!

Fotó: totalcar.hu

Filmünk főszereplője Ken Miles, akit Christian Bale lenyűgöző alakításában láthattunk a vásznon. Miles korának egyik legtehetségesebb brit autóversenyzője volt, pedig karrierje meglehetősen későn indult be. Fiatalon részt vett a II. világháborúban,  és bár korábban már versenyzett motorokkal, valamint közismert volt kiváló mérnöki képességeiről, 37 éves koráig nem ért el jelentős eredményeket. Először a tragikus 1955-ös versenyen vett részt Le Mans-ban, majd 1961-ben országúti bajnokságot nyert az Egyesült Államokban (a háború után nem sokkal az USA-ba költözött). 1957-től szinte minden évben részt vett a Sebringben rendezett 12 óráson, valamint 1961-ben a Forma-1-ben is elindult egy versenyen. 

Karrierje akkor indult be, amikor a Fordhoz igazolt, ahol a Shelby Racing versenyzője lett. 1965-ben kategóriagyőztes és második lett a legendás félnapos megmérettetésen, míg 1966-ban győzni tudott Lloyd Ruby társaként. Ebben az évben megnyerte a Daytonában tartott 24 órást is, majd Le Mans-ba, mint a legnagyobb esélyes utazott. Hiába állt azonban a verseny nagy részében az élen, egy máig vitatható befutó miatt a második helyen végzett. Az itt esett csorbát nem tudta kiküszöbölni ugyanis nem sokkal a versenyt követően egy tesztelés során életét veszítette. 

Caroll Shelby (akit a filmben Matt Damon játszott) hasonlóan Miles-hoz nagy alakja az autósport történetének. Több hegyiverseny megynyerését követően 1959-ben első amerikaiként diadalmaskodni tudott Le Mans-ban, valamint a Forma-1-ben is több jó eredményt elért. Autóversenyzői karrierjét végül egészségügyi problémái miatt kellett befejeznie. Már pilótaként is sikeres volt, autótervezőként viszont kétségtelenül minden idők egyik legnagyobbjaként tarthatjuk számon. Már a Shelby Cobra is egy sikeres konstrukciónak számított az amerikai versenyeken, ám a nagy áttörést a Ford GT megalkotása jelentette. A márka 1966-ban nyerte meg először Le Mans-t és négy évig uralta a francia egynapost. A Shelby minden idők egyik legsikeresebb utcai sportautója lett, de sikeres munkakapcsolat fűzte a Dodge-hoz is a későbbi években. 2012-ben hunyt el, életének 90. évében. 

Fotó: imdb.com

A film egyik hibája, hogy kevés időt szentel a Ferrarinak, és az olaszokat úgy ábrázolja egészen az utolsó 30 percig, mint akiket le kell győznie hőseinknek. Tény, hogy az "ágaskodó lóval" ellátott autót 1958 és 1965 között mindössze egyszer győzték le, ám Az idős Enzo Ferrari mellett Lorenzo Bandini kap nagyobb szerepet az ellenféltől. Bandini korának egyik legjobb pilótája volt, 1963-ban diadalmaskodott Le Mans-ban, a Forma-1-ben egy futamot nyert (1964 Osztrák Nagydíj). Bár a korabeli beszámolók szerint nem volt a legsportszerűbb versenyzők egyike, de a film kvázi olyan jellemvonásokkal ábrázolja, mint egy gonosz rajzfilmfigurát. 1967-ben a Monacói Nagydíjon szenvedett balesete következtében hunyt el. 

Hasonlóan nem kapnak nagy teret a Ford további versenyzői, sőt némelyikük úgy van beállítva, mintha nyeretlen kétéves lenne Miles-hoz képest. Pedig erről koránt sem volt szó: a film főhősének váltótársa Denis Hulme 1967-ben világbajnok lett valamint 1974-ig összesen nyolc futamot nyert meg. Chris Amon, aki több mint tíz dobogós helyezést ért el az F-1-ben, Mileshoz képest már-már gyenge pilótaként van bemutatva, akárcsak Bruce McLaren, akinek neve fogalommá vállt már életében. 

A filmben bemutatott verseny úgy zárul, hogy a Ford vezetése arra utasítsa Miles-t, hogy lassítson le és várja be McLarenéket, hogy egy közös fotó készüljön a gyártó hármas sikeréről. Mivel a másik autó hátrábbról indult, így a szinte holtversennyel felérő befutó Miles-ék vereségét eredményezte. Bármennyire is hihetetlen, a történetnek ez az aspektusa ténylegesen így zajlott le. A teljes sztorit azonban senki sem ismeri: a film szerint Miles egyik ellensége, aki a Fordnál volt fő pozícióban eszelte ki ezt a tervet. Annyi biztos, hogy a fotó tényleg egy Ford-vezető ötlete volt, ám, hogy direkt vették el a brittől a győzelmet, az már más kérdés. Akad olyan elmélet is, amely arról szól, hogy Shelbyék nem tudták a szabályt és ezért lassítottak le teljesen. Mivel a két befutóban részt vevő pilóta néhány éven belül meghalt, így a teljes igazság valószínűleg nem fog kiderülni. 

A film egyik legmegkapóbb jelenete, amikor az öntörvényű Miles-t nem engedik részt venni az 1965-ös 24 órás versenyen és ő a Ford gyárban hallgatva a futamot észleli, hogy a pilóták túl fogják hajtani az autót. Bármennyire is kiváló, drámai jelenetről van szó, az igazság az, hogy ez így soha nem történt meg. A brit pilóta ugyanis ott volt Franciaországban, viszont a versenyen a Ford tényleg vereséget szenvedett a technikai problémák miatt. 

Fotó: motorsportmagazine.com



Dramaturgiai elem, hogy főszereplőnk és a Ford vezetésének ellentétét bemutatják. A történet szerint Milesnak meg kell nyernie a Daytonai 24 órást, hogy `66-ban ott lehessen Le Mans-ban és ő ezt egy utolsó körös előzéssel teszi meg. Az igazság ezzel szemben az, hogy Miles tényleg nyert, de nem legyorsulta ellenfelét, hanem 8 kör előnnyel ért célba. 

Ferrariék bemutatása szintén érdekes téma: 1963-ban a Ford tényleg fel akarta vásárolni a Ferrari versenyrészlegét, ahogyan az be is van mutatva, ám az olasz márka gyárában leginkább 1950-es évekbeli versenyautókat láthatunk. Szintén Hollywood-i túlzás, amikor az öreg Enzo ott van Le Mans-ban és helyszínen nézi végig csapata vereségét, majd gratulál Miles-nak. Az idős "Commandatore" (akinek személyisége remekül van ábrázolva) imádott fia Dino halála után ugyanis egyre inkább visszavonult a nyilvánosságtól és a versenyeket minden esetben a televízión nézte. 

Ezen kisebb-nagyobb ferdítések ellenére is azonban a Ford v Ferrari egy kiváló film, amely az autósport egy addig keveset említett történetét álmodta vászonra, és amely minden sportbarát számára maximálisan kötelező néznivaló. 

Címkék: Ferrari, Autósport
http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/54138/pics/lead_800x600.jpg
Ferrari,Autósport

További cikkek

Csapatsportok

Közvetítések: brutális vasárnapi választék

2020.09.27. 07:30
Megkezdi a szezont a Barcelona labdarúgó-csapata, megkoronázzák a férfi vízilabda Magyar Kupa királyát, indul a Roland Garros, Oroszországban köröz a Forma-1 mezőnye.

Autó-motor

Forma-1: megdöntené Lewis Hamilton csúcsát Mick Schumacher

2020.09.26. 12:30
Michael Schumacher fia célul tűzte ki azt, hogy szeretné megdönteni a legtöbb futamgyőzelem rekordját, amit még a brit pilótának sem sikerült, igaz ez már most hétvégén …

Autó-motor

Forma-1: Bottas eddig verhetetlen Szocsiban

2020.09.25. 16:05
A délelőttihez hasonlóan a délutáni szabadedzést is megnyerte Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője a Forma-1-es Orosz Nagydíj pénteki napján.

Autó-motor

Stefano Domenicali lesz a Forma-1 új vezére

2020.09.25. 15:30
2021-től a Ferrari korábbi csapatfőnöke, Stefano Domenicali lesz a Forma-1 elnök-vezérigazgatója – jelentette be a Liberty Media pénteken, hivatalos közleményben.

Autó-motor

WTCR: nem indul a Hyundai a hétvégi nürburgringi versenyen

2020.09.24. 10:35
A WTCR-ben szereplő csapat hivatalosan is bejelentette, hogy nem indul a hétvégi versenyen, így a címvédő Michelisz Norbert sem áll majd rajthoz.

Magyar foci

Közvetítések: a továbbjutásért küzd a MOL Fehérvár, kiderül ki a legszuperebb Európában

2020.09.24. 07:30
A MOL Fehérvár hazai pályán harcolhatja ki a továbbjutást a francia Reims ellen, míg az is eldől a mai napon, …

Autó-motor

Forma-1: tízezernél is többen lehetnek az Emilia-Romagna Nagydíjon

2020.09.19. 12:45
A régió elnöke, Stefano Bonaccini jelentette be, hogy a versenyre összesen 13147 nézőt engednek majd be, amelyhez a szervezőknek megfelelő higiéniai koncepciót …

Magyar foci

Közvetítések: pályán a Ferencváros a Magyar Kupában, BL-mérkőzést játszik a Győr

2020.09.19. 07:30
A Dinamo Zagreb legyőzése után a megyei másodosztályban szereplő Ráckeve VAFC-hoz látogat a Ferencváros a labdarúgó Magyar …

Autó-motor

Mick Schumacher szerint az F2-es bajnoki cím nem garantálja az F1-es ülést

2020.09.16. 12:20
Mick Schumacher szerint az utánpótlás-sorozatban elért bajnoki cím még nem garancia semmire.

Autó-motor

Forma-1: a hétvége legjobb rádióüzenetei között éneklő Norris és örjöngő Raikkonen

2020.09.15. 15:25
Eseményekben gazdag Forma-1-es versenyen vagyunk túl.