Forma-1: a versenyzés a vérében volt - Ayrton Senna 10 legemlékezetesebb győzelme

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Ma ünnepelné 60. születésnapját a tragikus körülmények között elhunyt Ayrton Senna. Cikkünkben 10 legemlékezetesebb futamgyőzelmének felvételével emlékezünk a háromszoros világbajnok legendára. 

Fotó: f1.com

1960. március 21-én látta meg a napvilágot minden idők egyik, ha nem a legkiválóbb Forma-1-es pilótája Ayrton Senna Da Silva. A brazil versenyző agresszív stílusa, és fanatizmusa miatt hamar milliók kedvencévé vállt és karrierje során sikert-sikerre halmozott. Rögtön az első szezonjában a mezőny egyik leggyengébb autójának tartott Tolemannal két dobogós helyezést szerzett, majd 1985 és 1987 között a Lotussal hat futamgyőzelmet aratott.

Az igazi aranykor akkor jött el számára, amikor 1988-ban a McLarenhez igazolt és a wookingi istállónál töltött első szezonja végén máris világbajnoki címet szerzett, majd 1990-ben és 1991-ben ismét a világ legjobbja lett. Alain Prosttal, Nelson Piquet-vel és Nigel Mansellel vagy Michael Schumacherrel való rivalizálása a sportág aranylapjaira tartozik. Az 1994-es idény elején a Williamshez igazolt, hogy legjobb pilótaként a legjobb autóval is győzelmet arasson. Az év harmadik versenyén azonban Imolában halálos kimenetelű balesetet szenvedett 34 éves korában. Karrierje során összesen 41 futamgyőzelmet aratott, 65 alkalommal szerezte meg az első rajtkockát és 19 alkalommal futotta meg a verseny leggyorsabb körét. 

Felsorolni is nehéz az emlékezetes győzelmeit, ám mi most mégis arra vállalkoztunk, hogy a 10 legemlékezetesebbet megpróbáljuk összegyűjteni. Fontos megemlíteni, hogy a lista teljesen szubjektív, valamint csak olyan versenyeket tartalmaz, amelyen Senna diadalmaskodott. Utóbbi kitétel miatt nem szerepel az összeállításban az 1984-es emlékezetes Monacói Nagydíj, ahol második lett a Tolemannal, az 1990-es és 1991-es Japán Nagydíj ahol másodszor  harmadszor is világbajnok lett, az 1988-as monacói verseny ahol egy perccel is vezetett mielőtt kiesett volna valamint az 1989-es suzukai futam sem, ahol bár elsőként ért célba, később kizárták. 

Az első győzelem - 1985 Portugália

Nem volt kérdés, hogy a remek debütálóév után egy komolyabb csapathoz igazol és bár a Lotus ekkoriban már elkezdett leszállóágba kerülni, Sennának (és szintén tragikusan fiatalon elhunyt csapattársának Elio de Angelisnek) köszönhetőn még az élmezőnyhöz tartozott. A brazil fenomén az időmérő edzésen megszerezte élete első pole pozícióját, majd az esős körülményeket mindenkinél jobban uralva több mint egyperces előnnyel diadalmaskodott Michele Alboreto előtt. Jellemző a fölényére, hogy a harmadik helyen befutó Patrick Tambaytől kezdve mindenkit legalább egyszer lekörözött. 

Centikkel Mansell előtt - 1986 Spanyolország

Ha kellett, akkor Senna a szerencsével sem állt éppen hadilábon és ennek legékesebb bizonyítéka a `86-os jerezi futam volt. Óriási csatát vívott Nigel Mansellel, amikor is a britnek ki kellett jönnie friss abroncsokért. Tíz kör volt hátra a futamból, Senna pedig 19 másodperccel vezetett vetélytársa előtt. A Williams pilótája azonban szédületes tempót diktált és körről-körre faragta le a hátrányát, a Lotusos brazil pedig kétségbeesetten próbálta tartani az előnyét. Végül 14 ezredmásodperccel megőrizte a vezetést és élete harmadik futamgyőzelmét aratta. 

Az első monacói diadal - 1987 Monaco

Nem úgy indult számára karrierje negyedik idénye, ahogy azt eltervezte, ám Monacóban sikerült megvillantania valamit a valós tudásából. Nigel Mansell az időmérőn ugyan legyőzte őt, ám miután a "brit oroszlán" autójában a turbó meghibásodott, Senna átvette a vezetést. Végül több mint fél percet vert rá az év végén harmadik világbajnoki címét szerző Nelson Piquet-re. A következő futamot Detroitban szintén megnyerte, az volt a Lotus történetének utolsó futamgyőzelme. 

Nyílt sisakos küzdelem a Hungaroringen - 1988 Magyarország

Monaco mellett a Hungaroringen is specialistának számított, hiszen három versenyt nyert meg hazánkban, további négy alkalommal pedig a dobogó második fokára állhatott fel. Mégis az a diadal volt a legemlékezetesebb, amelyet első világbajnoki évében aratott az akkor még klasszikus vonalvezetésű ringen. Alain Prost folyamatosan ott volt a nyomában, ám egy körülbelül kétszáz méteres szakaszt leszámítva a futam teljes távja alatt maga mögött tudta tartani francia ellenlábasát. 

Vert helyzetből szerzett vb-cím - 1988 Japán

Hiába ért többször célba és szerzett is több pontot Alain Prost, a pontszámítás sajátossága miatt Sennának már az idényzáró ausztráliai verseny előtt megadatott, hogy világbajnok legyen. (A 16 futamból a 11 legjobb eredményt vették figyelembe és ő többször is nyert mint csapattársa). A brazil rajtja azonban katasztrofálisan sikerült: autója lefulladt és csak a 14. helyen tudta bevenni az első kanyart. Pokoli tempót diktálva alig tizenhat kör előtt feljött a második helyre, majd nem sokkal féltáv után meg is előzte a másik McLaren pilótát. Végül elsőként intették le és így bebiztosította élete első világbajnoki sikerét. Brazíliában az óriási időeltolódás ellenére is minden idők egyik legnézettebb sporteseménye volt a futam, amelyet követően többnapos ünneplés vette kezdetét a nemzeti hős győzelme miatt. 

-

Örömünnep hazai közönség előtt - 1991 Brazília

Bár 1989-ben is aratott néhány szép győzelmet, nem is beszélve második vb-címe évéről (1990), de mégsem volt egyik sem olyan emlékezetes, hogy felférjen a listánkra. Nem úgy az első hazai sikere, amelyet a legnagyobb győzelmének tartanak a mai napig. Évekig rendkívül peches volt hazája versenyén és amikor Rióból Sao Pauloba került át a Brazil Nagydíj, mindennél jobban győzni akart. Nyugodtan is haladt a nagy siker felé, amikor autójában elromlott a sebességváltó: negyedik, majd az ötödik és a harmadik sebességi fokozatát is elveszítette. Az utolsó 10 körben a körülmények ellenére is versenyben maradt és óriási fizikai megterhelésnek kitéve magát végül megszerezte a hőn áhított győzelmet. A futamot követően extázisban ünnepelt és bár rosszul lett, mégis felállt a dobogó tetejére. Az évet négy győzelemmel kezdte és végül háromszoros világbajnokká koronázták Suzukában. 

Legyőzni a verhetetlent - 1992 Monaco 

Az igazán nagy klasszisok zsenialitása akkor látszik meg igazán, amikor nem a legjobb autóval versenyezve is képesek kiugró eredményeket elérni. Sennával ez utolsó két teljes szezonjában történt meg, amikor a Williams-Renault dominálta a világbajnokságot, és a Benetton-Ford is hosszabb távon jobban teljesített a Mclarennél. Ő azonban így is számos nagy diadalt ért el, ezek közül az egyik legemlékezetesebb az ötödik monacói sikere volt. Ismét Nigel Mansellel csatázott, és úgy tűnt, a szezont öt sikerrel kezdő brit megtöri a hegemóniáját a hercegségben. A futam hajrájában azonban vetélytársának ki kellett állnia egy defekt miatt és így Senna mögé ért vissza. A háromszoros bajnok autója ugyan gyengébb volt, de a pálya minden négyzetcentijét kihasználva végül maga mögött tartotta az év végén világbajnokságot nyerő Mansellt. 

Az eső ura- 1993 Donington

Egyetlen versenyt rendeztek a Forma-1 történetében a Donington Parkban, de az minden idők egyik legjobb versenyének minősül. Senna az időmérőn a negyedik rajtkockát szerezte meg és a rajtnál egy pozíciót veszített is. Ekkor azonban következett élete legjobb köre: 4 kilométer alatt Michael Schumachert, Karl Wendlingert, Damon Hillt és Alain Prostot is megelőzve azonnal az élre vágott az esőben. Taktikai előnyét és esőmenői képességei tökéletesen kihasználva végül úgy nyert, ahogy akart, egyedül Hill nem kapott kört a célba érkezők közül. 

A hercegség vitathatatlan királya - 1993 Monaco

Egy évvel korábbi monacói győzelmével utolérte Graham Hillt a legnevesebb versenyen aratott győzelmek számát tekintve, 1993-ban pedig meg is előzte az autósport egyetlen "háromkoronás" legendáját. A sikerhez ezúttal szerencse is kellett: Alain Prost autója a rajtnál lefulladt, Michael Schumacher pedig motorhiba miatt az élről állt ki, ez azonban nem von le semmit Senna érdemeiből. Hatodik monacói győzelmét végül nagy fölénnyel abszolválta. 

Az utolsó diadal - 1993 Ausztrália 

Tény, hogy voltak emlékezetesebb győzelmei, mint amit ekkor Adelaide-ben aratott, ám az utolsó sikernek ott van a helye a listán. Az időmérőn megszerezte az első rajtkockát és így véget vetett a Williams majdnem két éven keresztül tartó dominanciájának a kvalifikációkat illetően, majd a versenyt is behúzta Alain Prost és Damon Hill előtt. A francia legenda a szezon végén visszavonult és a két ellenség a sajtótájékoztatón kibékült, és egymás érdemeit méltatták. Ez volt az utolsó versenye a McLaren színeiben is, így győzelemmel zárta le minden idők egyik legsikeresebb versenyző-csapat munkakapcsolatát. 

Címkék: Forma 1, Autósport
http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/55141/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1,Autósport

További cikkek

Autó-motor

Forma-1: akár négy csapat is eltűnhet a színről

2020.04.06. 11:40
Zak Brown szerint hatékonyan kell fellépni, különben komoly viharfelhők gyűlhetnek néhány csapat feje felett.

Autó-motor

Forma-1: Leclerc nyerte a virtuális versenyt Melbourne-ben

2020.04.05. 23:20
A Ferraris Charles Leclerc sikerével zárult a virtuális Vietnami Nagydíj, amelyet technikai okok miatt a Melbourne-i virtuális pályán futottak le hat jelenlegi F1-es pilótával a …

Autó-motor

Forma-1: Twitteren üzent Sebastian Vettel a koronavírus-járvány miatt

2020.04.05. 17:55
A német pilóta nem él a közösségi média nyújtotta lehetőségekkel, de most kivételt tett, és az összefogásra biztatja szurkolóit.

Autó-motor

Forma-1: Button és a Leclerc-testvérek is indulnak a következő virtuális futamon

2020.04.04. 14:00
Az idei mezőnyből összesen hat pilóta, valamint a korábbi világbajnok Jenson Button is részt vesz az idény második virtuális versenyén.

Autó-motor

WEC: átalakították a menetrendet, később rajtol az új szezon

2020.04.04. 09:50
Megváltoztatták az Endurance-világbajnokság menetrendjét, így az eredetileg tervezettnél jóval később fejezik be a 2019/20-as idényt és veszi majd kezdetét a …

Autó-motor

Forma-1: Leclerc, Norris és Albon is indul a vasárnapi virtuális futamon

2020.04.02. 18:25
Az aktív versenyzők közül Charles Leclerc (Ferrari), Alexander Albon (Red Bull), Lando Norris (McLaren), George Russell és Nicholas Latifi (mindkettő …

Autó-motor

Forma-1: fizetéscsökkentés a McLaren istállónál

2020.04.02. 10:30
Carlos Sainz és Lando Norris is beleegyeztek abba, hogy csökkentsék fizetésüket a McLaren Forma-1-es csapatánál. Az istálló számos munkavállalóját is kénytelen volt kényszerszabadságra …

Egyéni sportok

A hónap amikor leállt a sportvilág, avagy mit töröltek és halasztottak el márciusban?

2020.04.01. 20:00
Márciusi összefoglalónk második részében a teljesség igénye nélkül összegyűjtjük, hogy melyik jelentős …

Egyéni sportok

Néhány sikert megünnepeltünk, aztán jött a koronavírus

2020.04.01. 18:05
Feljutott a Davis-kupacsapat, Szilágyi Áron világkupa-versenyt nyert, B-csoportos világbajnokságot nyert a bandyválogatott, aztán a koronavírus a sportvilágot is megbénította.

Autó-motor

Forma-1: újabb gyári csapat érkezik a száguldó cirkuszba

2020.04.01. 14:20
A Racing Point istálló hivatalos honlapján jelentette be, hogy 2021-től az Aston Martin gyári csapataként indulnak el a sorozatban.