Motorsport: Szabó II László a magyar motorsport úttörője volt

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

Vasárnap 86. életévében elhunyt Szabó II László minden idők egyik legjobb magyar motorversenyzője, aki első magyarként állhatott dobogóra világbajnoki futamon. Cikkünkben a legendás motorversenyzőre emlékezünk.

Fotó: Jochapress

Vannak a magyar sportnak olyan legendás alakjai, akik bármennyire is kiemelkedő eredményeket értek el, sajnálatos módon nem kapják meg azt a tiszteletet későbbi életük során, amit megérdemelnének. Szabó II László pontosan ilyen. Minden idők egyik legjobb motorversenyzőjének, aki megnyitotta az utat Drapál János, Juhász Károly és a többi magyar motoros előtt konkrétan még magyar nyelvű wikipedia oldala sincs (spanyol van, az eredményei felsorolásával). Tegnapi halálhíréről beszámolt a legtöbb sajtóorgánum, ám mindezt hibásan tették egyetlen rossz forrásra hivatkozva. Pedig pontosan olyan eredménysorral rendelkezett, amely megérdemelné, hogy a helyén kezeljék, és, hogy a Szabó II László név ne csak a motoros társadalomban csengjen ismerősen. 

Szabó László 1934. november 4-én született a Hajdú-Bihar Megyében található Polgáron. Bár egyik szeme születésétől kezdve rossz volt, ifjú korától a motorozás volt a szenvedélye.  Pályafutását húsz évesen kezdte, 1956-ban robbant be a legjobb magyar motorosok közé, amikor is három kategóriában nyerte meg a magyar bajnokságot a Zalka Máté klub színeiben egy Csepellel. Egy évvel később megkapta a kelet-német MZ négy Magyarországra érkező 125 köbcentiméteres versenygépéből az egyiket és ezzel hazai viszonylatban egy sikertörténet kezdődött. Szabó karrierje során összesen 22 magyar bajnoki címet nyert, a különböző géposztályokban, enduróban és túramotorozásban. 

Két évvel az első bajnoki címét követően már nemzetközi szinten is letette a névjegyét, amikor csak a technika miatt nem nyerte meg a világbajnokságon kívüli Csehszlovák Nagydíjat. A vb-n kívüli futamok közül több nemzetközi versenyen is remekelt, a legnagyszerűbb teljesítményét 1962-ben nyújtotta, amikor két kategóriában is diadalmaskodott az ausztriai Salzburgringen. Teljesítményére több nagy gyár is felfigyelt, köztük a Suzuki és a Honda is, ám ő nem akart azzal a feltétellel máshova szerződni, hogy elhagyja Magyarországot. Ez a döntése viszont azzal is járt, hogy nem vehetett részt valamennyi világbajnoki futamon.

Fotó: autoszektor.hu

Első világbajnoki pontjait az 1961-es kelet-németországi versenyen szerezte, ahol az ötödik helyen futott be a célba a 125-ös mezőnyben (a világbajnok Jim Redman-t megelőzve.), ám egy kizárás miatt a negyedik helyen könyvelték el. Egy évvel később ugyan nem sikerült pontot szerezni három indulása során (ekkor még csak a legjobb 6 kapott pontot), ám egyik legemlékezetesebb versenye mégis az 1962-es évhez köthető. A Sachsenringen rendezett kelet-német futamon a gyengécske MZ-vel vezetett az utolsó körben, amikor a motorja megadta magát, ő viszont eltolta a motorját a célig és végül hetedikként intették le. Tette miatt a német közönség azonnal a szívébe zárta. 

A vb-futamokon két kategóriában indult, első éveiben a 125 és a 250 köbcentis versenyek szerepeltek a repertoárjában, később a 350-es mezőnyben is próbára tette tudását. Első dobogós helyezését 1963-ban szerezte, amikor harmadikként végzett Hockenheimben a 125-ösök között. 1964 és 1966 csak négy világbajnoki futamon indult nyolcadliterben, a legjobb hat közé nem tudott bekerülni, ám 1967-től már nem volt kérdés, hogy ő a világ egyik legjobbja. A `67-es idény során Hockenheimben, Brnoban és Monzában is harmadik helyen végzett az MZ-vel és bár nem tudott ott lenni minden futamon így is ötödik lett a 125-ös világbajnokság összesítésében. 

1968-ban már a 125 és a 250 köbcentis mezőnyben gyűjtögette a pontokat, a legjobb eredménye a Csehszlovákiában elért második pozíciója volt, ekkor hatodik volt az év végén. Az 1969-es szezonban folytatta a jó sorozatát, ekkor Monzában csípte el a második helyet, de Brnoban és Rijekában is a legjobb ötben végzett. Első dobogós helyezését a negyedliteres kategóriában az 1970-es Francia Nagydíjon szerezte, Le Mans-ban állhatott fel a dobogó harmadik fokára. Ekkor Assenben is indulhatott és a sportág szentélyében a 125-ös versenyt zárta harmadikként. Monzában csak Angel Nieto előzte meg a nyolcadliteres kategóriában és így ezt az évet is ötödikként zárta, karriercsúcsot jelentő 34 megszerzett ponttal.

Fotó: motorrevü.hu

1971-ben jött egy nagy váltás Szabó karrierjében, ugyanis ebben az évben debütált a 350 köbcentis kategóriában, valamint a futamok többségét MZ helyett már Yamahával teljesítette. Az új kategóriában való debütálás álomszerűre sikerült: Hockenheimben és a Sachsenringen is felállhatott a dobogóra, előbbi versenyen pedig csak a verhetetlen Giacomo Agostini előzte meg őt. 1971. július 18-a a magyar motorsport nagy napjaként vonul be a történelembe, ekkor rendezték ugyanis a Csehszlovák Nagydíjat. A 250 köbcentisek futamát Drapál János nyerte Szabó II László előtt, vagyis kettős magyar diadal született. Ez a futam egyfajta jelképe is volt a jövőnek, mivel ez volt Szabó utolsó dobogós helyezése, míg Drapál további három világbajnoki futamot nyert meg a későbbiekben. 

Szabó karrierje már két évig sem tartott ezután: 1972-ben összesen nyolc alkalommal szerzett pontot világbajnoki futamon. Egy évvel később indult utolsó világbajnoki futamán a Csehszlovák Nagydíjon a 125 köbcentisek mezőnyében. Nem úgy tervezte, hogy az lesz a búcsúja, ám az élet közbeszólt: egy versenyre utazott  szerelőjével és egy részeg francia egyetemista beléjük rohant. Szabó túlélte a balesetet, ám a lába olyan súlyosan megsérült, hogy soha többé nem versenyezhetett. 

Szenvedélyeként a motorozás azonban továbbra is megmaradt és hobbiból csak azután nem pattant nyeregbe, hogy a másik szemének az állapota is megromlott. A sportágtól soha sem szakadt el, több interjúban is elmondta, hogy valamennyi versenyt igyekezett követni és szurkolni a magyar tehetségeknek. Talán sorszerű is, hogy Talmácsi Gábor éppen az ő születésnapján érte el a magyar motorsport legnagyobb sikerét, amikor 2007-ben november 4-én világbajnok lett. 

Címkék: Motorsport
http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/56072/pics/lead_800x600.jpg
Motorsport

További cikkek

Autó-motor

MotoGP: elhunyt Carlo Ubbiali kilencszeres világbajnok

2020.06.02. 20:45
90 éves korában elhunyt Carlo Ubbiali, minden idők egyik legsikeresebb olasz motorversenyzője, aki pályafutása során összesen kilenc világbajnoki címet szerzett.

Autó-motor

Moto GP: sorra törlik a futamokat, most a Japán Nagydíj hullott el

2020.06.01. 12:10
A koronavírus-járvány miatt 1986 után először nem rendeznek futamot a gyorsaságimotoros-világbajnokságban Japánban.

Külföldi foci

A hónap amikor újjáéledt a sportvilág - avagy erről írtunk májusban

2020.06.01. 08:00
Másfél hónapra megbénította a sportvilágot a koronavírus-járvány. Szerencsére május közepétől több sportágban is újraindult az élet, számos …

Autó-motor

MotoGP: nem lesz futam Nagy-Britanniában és Ausztráliában sem

2020.05.29. 10:55
A Dorna hivatalos közleményben jelentette be, hogy törölte az ausztráliai és a brit versenyt is, így már hat futamot biztosan nem fognak megrendezni idén.

Autó-motor

MotoGP: Jack Miller a gyári Ducatinál folytatja jövőre

2020.05.27. 13:15
A Ducati hivatalosan is bejelentette, hogy a következő idényben a gyári csapat egyik pilótája Jack Miller lesz.

Autó-motor

Elhunyt Szabó II László, világbajnoki dobogós motorversenyző

2020.05.17. 18:35
A 22-szeres magyar bajnok motorversenyző 86 éves korában hunyt el.

Autó-motor

MotoGP: 2023-tól Hajdúnánáson lehet majd a magyarországi verseny

2020.05.08. 13:05
Kósa Lajos az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke úgy nyilatkozott, hogy 2023-ra épülhet fel az a versenypálya Hajdúnánás mellett, …

Egyéni sportok

Halasztások és törlések egymás hátán - avagy erről irtunk áprilisban

2020.05.01. 08:40
Több mint 70 év után lezajlott az első olyan hónap a sportvilágban, ahol szinte nem rendeztek sporteseményeket (most ne számoljuk ide a virtuális …

Autó-motor

MotoGP: három versenyt azonnali hatállyal töröltek

2020.04.29. 14:00
A MotoGP honlapján olvasható közlemény szerint az idei szezonból törölték a németországi a hollandiai és a finnországi versenyhétvégét is.

Autó-motor

MotoGP: Pedrosa szabadkártyásként térhet vissza

2020.04.26. 20:35
Nem tartják elképzelhetetlennek, hogy a jelenleg KTM tesztpilótájaként dolgozó háromszoros világbajnok Dani Pedrosa szabadkártyával részt vegyen majd valamikor egy versenyen.