Dakar-rali: negyedszer is Nasszer al-Attijah a sivatag királya
Karrierje során negyedszer nyerte meg a Dakar-ralit az autósoknál a katari Nasszer al-Attijah. A motorosoknál a brit Sam Sutherland másodszor bizonyult legyőzhetetlennek a világ legnagyobb terepraliversenyén.
Bisha és Dzsidda között rendezték meg a 44 Dakar-rali utolsó szakaszát. A mezőnynek 680 kilométert kellett teljesíteni ahhoz, hogy befejezze a versenyt, a távból 164 kilométer számított bele az összesítésbe.
Az autósoknál a pénteki nap Henk Lategan és Stéphane Peterhansel csatáját hozta. Óriási kérdés volt, hogy a Toyota vagy az Audi szerzi-e meg az ötödik idei szakaszgyőzelmét és végül a japán márkát erősítő dél-afrikai pilóta minimális különbséggel legyőzte a tizennégyszeres bajnokot. Harmadikként a nap meglepetésembere Brian Baragwanath végzett. Sebastien Loebnek még volt némi esélye a végső győzelemre, ő nagy tempót diktálva negyedikként végzett, ám Nasszer al-Attijahnak elég volt tizenkilencedikként beérni valamivel kevesebb mint nyolcperces lemaradással a végső sikerhez.
A Toyota katari pilótája 2011-ben Volkswagennel, 2015-ben Minivel diadalmaskodott a sivatagban, míg 2019-ben már a japán márkát erősítette, amellyel most ismét felért a csúcsra. Második és harmadik győzelméhez hasonlóan ezúttal is az andorrai-francia Matthieu Baummel volt a legendás pilóta navigátora. Sebastien Loeb beállította legjobb eredményét és második lett összesítésben, de egyelőre még nem tudott csatlakozni Juha Kankkunenhez és Carlos Sainzhoz, akik rali-világbajnokként nyertek Dakart. Jazid al-Radzshi kiegyensúlyozott teljesítményének is köszönhetően harmadikként zárta a versenyt, a Dakar történetének első szaúdi dobogósaként. Negyedikként Orlando Terranova végzett, míg Giniel de VIlliers az ötórás időbüntetésének visszavonása után újabb "sivatagi show-t" zárt a legjobb 5-ben. Az Audit rengeteg technikai probléma sújtotta idén, de a második héten biztató eredményeket ért el a német márka amelynek pilótái közül Mattias Ekström tudott bekerülni a legjobb 10-be.
A motorosoknál még teljesen nyílt volt a verseny Sam Sutherland, Pablo Quintanilla és Matthias Walkner között. A hátrányból induló Quintanilla mindent megpróbált az utolsó napon, megnyerte a szakaszt, de "csak" három és fél percet tudott hozni vetélytársán. A brit motoros 2017 után másodszor nyert Dakart és bár járműve GasGas néven volt benevezve, de visszaszerezte a trónt a KTM-nek. (Az osztrák márka égisze alá tartozik a vázgyártó.) Pablo Quintanilla nagyszerű két hetet maga mögött tudva második lett összesítésben, míg a 2018-as győztes Matthias Walkner negyedszer végzett dobogós helyen. Adrien Van Beveren és Joan Barreda Bort nyertek ugyan szakaszokat, előbbi két napja még vezetett is, ám végül leszorultak a dobogóról. Az Original Motul kategóriában (szerelőcsapat nélkül induló versenyzők) a litván ) Arunas Gelazninkas bizonyult a legjobbnak, a szatmárnémeti Gyenes Emánuel ebben a kategóriában ötödik, összesítésben a 40. lett. A vajdasági Saghmeister Gábor szintén befejezte a viadalt, ő 106. lett.
A kamionosoknál a Kamaz uralta a viadalt, csak az volt a kérdés, hogy melyik egység szerzi meg a diadalt. Végül Dimirtij Szotnyikov volt az aki az élen végzett és így megvédte a címét az ötöszörös győztes Eduard Nyikolajev valamint Anton Shibalov és a 2020-as első Andrej Karginov előtt.
A quadosoknál Alexandre Giroud győzelméhez kétség sem férhetett amióta Pablo Copetti kiesett, míg az SSV kategóriában a tavalyi második helyezett Austin Jones lett az első. A könnyűsúlyú prototípusok mezőnyében érdekes helyzet állt elő: Seth Quintero rekordszámú, tizenkét szakaszon végzett az élen, ám a második etapon összetörte az autóját és többórás büntetés és javítás miatt elveszítette esélyét a végső győzelemre. A babérokat így a 2019-es győztes Francisco López Contardo aratta le.
A 12. szakasz végeredménye:
autósok:
1. Henk Lategan, Brett Cummings (dél-afrikai, Toyota) 1:35:19 óra
2. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Audi) 49 másodperc hátrány
3. Brian Baragwanath, Leonard Cremer (dél-afrikai, Century Racing) 1:51 perc h.
motorosok:
1. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 1:40 óra
2. Toby Price (ausztrál, KTM) 18 másodperc hátrány
3. Jose Igancio Corneo (chilei, Honda) 29 mp h.
A 2022-es Dakar-rali végeredménye:
Autók
1 |
(QAT) NASSER AL-ATTIYAH
|
TOYOTA GAZOO RACING | 38H 33` 03`` |
2 |
(FRA) SEBASTIEN LOEB
|
BAHRAIN RAID XTREME | 39H 00` 49`` |
3 |
(SAU) YAZEED AL RAJHI
|
OVERDRIVE TOYOTA | 39H 34` 16`` |
4 |
(ARG) ORLANDO TERRANOVA
|
BAHRAIN RAID XTREME | 40H 00` 26`` |
5 |
(ZAF) GINIEL DE VILLIERS
|
TOYOTA GAZOO RACING | 40H 14` 51`` |
6 |
(POL) JAKUB PRZYGONSKI
|
X-RAID MINI JCW TEAM | 40H 26` 09`` |
7 |
(FRA) MATHIEU SERRADORI
|
SRT RACING | 41H 05` 08`` |
8 |
(ARG) SEBASTIAN HALPERN
|
X-RAID MINI JCW TEAM | 41H 11` 29`` |
9 |
(SWE) MATTIAS EKSTROM
|
TEAM AUDI SPORT | 41H 15` 14`` |
10 |
(RAF) VLADIMIR VASILYEV
|
VRT TEAM | 41H 35` 24`` |
Motorok
1 |
(GBR) SAM SUNDERLAND
|
GASGAS FACTORY RACING | 38H 47` 30`` |
2 |
(CHL) PABLO QUINTANILLA
|
MONSTER ENERGY HONDA | 38H 50` 57`` |
3 |
(AUT) MATTHIAS WALKNER
|
RED BULL KTM FACTORY RACING | 38H 54` 17`` |
4 |
(FRA) ADRIEN VAN BEVEREN
|
MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 39H 06` 11`` |
5 |
(ESP) JOAN BARREDA BORT
|
MONSTER ENERGY HONDA | 39H 13` 12`` |
6 |
(CHL) JOSE IGNACIO CORNEJO FLORIMO
|
MONSTER ENERGY HONDA | 39H 25` 36`` |
7 |
(USA) RICKY BRABEC
|
MONSTER ENERGY HONDA | 39H 33` 34`` |
8 |
(USA) ANDREW SHORT
|
MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 39H 33` 38`` |
9 |
(USA) MASON KLEIN
|
BAS WORLD KTM RACING | 39H 36` 37`` |
10 |
(AUS) TOBY PRICE
|
RED BULL KTM FACTORY RACING | 39H 36` 50`` |
Kamionok
1 |
(RAF) DMITRY SOTNIKOV
|
KAMAZ - MASTER | 41H 37` 34`` |
2 |
(RAF) EDUARD NIKOLAEV
|
KAMAZ - MASTER | 41H 47` 32`` |
3 |
(RAF) ANTON SHIBALOV
|
KAMAZ - MASTER | 42H 48` 45`` |
4 |
(RAF) ANDREY KARGINOV
|
KAMAZ - MASTER | 43H 27` 29`` |
5 |
(NLD) JANUS VAN KASTEREN
|
PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 44H 46` 04`` |
6 |
(NLD) MARTIN VAN DEN BRINK
|
MAMMOET RALLYSPORT TEAM DE ROOY IVECO | 45H 19` 06`` |
Quadok
1 |
(FRA) ALEXANDRE GIROUD
|
YAMAHA RACING - SMX - DRAG`ON | 50H 00` 51`` |
2 |
(ARG) FRANCISCO MORENO
|
DRAG`ON RALLY TEAM | 52H 22` 02`` |
3 |
(POL) KAMIL WISNIEWSKI
|
ORLEN TEAM | 52H 28` 16`` |
SSV-k
1 |
(USA) AUSTIN JONES
|
CAN-AM FACTORY SOUTH RACING | 47H 22` 50`` |
2 |
(ESP) GERARD FARRES GUELL
|
CAN-AM FACTORY SOUTH RACING | 47H 25` 27`` |
3 |
(LTU) ROKAS BACIUSKA
|
SOUTH RACING CAN-AM | 47H 38` 08`` |
4 |
(POL) MAREK GOCZAL
|
COBANT-ENERGYLANDIA RALLY TEAM | 47H 39` 11`` |
5 |
(POL) MICHAL GOCZAL
|
COBANT-ENERGYLANDIA RALLY TEAM | 47H 51` 18`` |
6 |
(BRA) RODRIGO LUPPI DE OLIVEIRA
|
SOUTH RACING CAN-AM | 48H 18` 34`` |
Könnyűsúlyú prototípusok
1 |
(CHL) FRANCISCO LOPEZ CONTARDO
|
EKS - SOUTH RACING | 45H 50` 51`` |
2 |
(SWE) SEBASTIAN ERIKSSON
|
EKS - SOUTH RACING | 46H 42` 19`` |
3 |
(ESP) CRISTINA GUTIERREZ HERRERO
|
RED BULL OFF-ROAD TEAM USA | 50H 25` 34`` |
4 |
(ESP) SANTIAGO NAVARRO
|
FN SPEED TEAM | 51H 02` 26`` |
5 |
(RAF) PAVEL LEBEDEV
|
MSK RALLY TEAM | 51H 43` 05`` |
6 |
(GBR) THOMAS BELL
|
SOUTH RACING MIDDLE EAST | 54H 25` 52`` |