IndyCar: Takuma Sato elképesztő mélységekből feltörve lett az autósport állócsillaga

Kálovics Tibor
Kálovics Tibor

A hétvégén második alkalommal győzött Indianapolisban az 500 mérföldes versenyen Takuma Sato. Cikkünkben a veterán japán pilóta hullámzó karrierjét tekintjük át.

Kép forrása: Pinterest

Vannak olyan pilóták akikkel kapcsolatban prognosztizálható, hogy sikeresek lesznek pályafutásuk során és akár a legnagyobbak közé is emelkedhetnek. Takuma Sato nem tartozott ebbe a kategóriába, a japán pilótáról a Forma-1-es karrierje során tudni lehetett, hogy tehetséges és gyors, ám nem kérdés, hogy olyan eredményekre, mint amiket az IndyCar-ban elért senki nem számított. 

Takuma Sato 1977. január 28-án született Tokióban.Tinédzserkoráig versenyszerűen kerékpározott és középiskolai országos bajnok volt hazájában. Már fiatalon Európába költözött és 1998-tól az Egyesült Királyságban versenyzett. 2000-ben már a brit Forma-3-as bajnokságban versenyzett és újoncként hat pole pozíciót és négy győzelmet begyűjtve a bajnokság harmadik helyén végzett. Egy évvel később ezen a teljesítményen is képes volt javítani: tizenkét sikerével magabiztosan nyerte a bajnokságot, ráadásul a makaói és a zandvoorti nemzetközi versenyen is részt vett. Ebben az évben már a Jordan Forma-1-es csapatának tesztpilótája volt, aki a Honda támogatását élvezte. A 2002-es szezon előtt Eddie Jordan csapatfőnök némi meglepetésre amellett döntött, hogy Satót szerződteti a teljes szezonra a rutinos Jean Alesi helyett. 

A Forma-1-ben való debütálás finoman szólva sem sikerült jól a japán pilóta számára: Ausztráliában az időmérőn összetörte az autóját és miután leesett az eső, nem tudott a 107 százalékos szabályon belüli időt futni. Az FIA végül engedélyezte számára az indulást, ám a futamon 12 kör után kiállni kényszerült. Malajziában a kilencedik helyen ért célba, ám a startnál kiütötte csapattársát Giancarlo Fisichellát. Az év első tizenegy futamából mindössze négyet fejezett be, többször a technika miatt esett ki, de számos vezetői hibát is vétett amik ahhoz vezettek, hogy idő előtt befejezze a futamot. A legnagyobb balesetét azonban önhibáján kívül szenvedte el: Ausztriában Nick Heidfeld elveszítette az uralmát az autója felett és oldalról találta el Sato autóját, lyukat ütve a cockpiten. A japán versenyzőt mentőhelikopterrel szállították el a helyszínről, de szerencsére nagyobb volt az ijedtség, mint amekkora baja lett Satonak. A gyenge szezonkezdet után a következő futamokon célba ért, ám sokáig pontot szerezni. A negatív széria végül Japánban az utolsó futamon tört meg, amikor az ötödik helyen zárt, két pontjával pedig a Jordan megelőzte a Jaguart a konstruktőri bajnokságban. 

2003-ra nem kapott egész évre szerződést, a Honda viszont beprotezsálta a BAR-hoz, mint tesztpilótát. Az utolsó futamot megelőzően a csapatvezetés felbontotta a világbajnok Jacques Villeneuve szerződését. Sato élt a lehetőséggel és a hatodik helyen végzett a Japán Nagydíjon, így szerepet játszott abban, hogy csapata feljöjjön a konstruktőri bajnokság ötödik helyére. A jó szereplés kétéves szerződést ért számára a BAR-hoz. 

Fotó: motorsport.com

Egyértelműen 2004 volt a legjobb Forma-1-es szezonja Takuma Satonak. Bár az agresszív vezetési stílusa ismét balesetekhez és technikai problémákhoz vezetett (Monacóban a rajt után füstölt el alatta a Honda-motor, miután nem állított a startnál használt motormódon), ám mégis számos rajongót szerzett magának azzal, hogy izgalmassá tette versenyeket. Indianapolisban megszerezte pályafutása egyetlen F-1-es dobogóját és további nyolc alkalommal szerzett pontot. Az utolsó versenyeken folyamatosan gyűjtötte a negyedik és hatodik helyeket és összetettben a nyolcadik helyen végzett. 

2005-re a BAR-Honda és Sato teljesítményei s visszaesett, ráadásul hiába ért célba pontszerző helyen a San Marino-i Nagydíjon, a csapatot szabálytalanság miatt kizárták és két futamról eltiltották. A szezon második felében Jenson Button több dobogót is szerzett, a japán azonban szenvedett és egyetlen pontot tudott szerezni. Ráadásul egyre többet hibázott és a nemzetközi sajtóban is a régi kamikaze-pilótákhoz kezdték hasonlítani a stílusát. 

A csapat nem hosszabbította meg a szerződését és kénytelen volt 2006-ra az újonc Super Agurihoz igazolni. A négyéves karosszériával induló csapat a mezőny végén szenvedett a komplett szezon során és így Sato pont nélkül maradt. Ráadásul a lekörözéseknél is túl agresszív volt, és pilótatársai veszélyeztetése miatt Kínában ki is zárták. 2007-re a Super Aguri sokat fejlődött: bár voltak olyan futamok ahol a japán istálló pilótái (Sato és Anthony Davidson) a mezőny utolsó helyeken haladtak, ám a japán egy spanyolországi nyolcadik hellyel és egy kanadai hatodik pozícióval összesen négy pontot szerzett. Az Agurinak azonban anyagi problémái voltak és a csapat a 2008-as idény ötödik futama előtt megszűnt. 

A japán versenyző bár a szezon végére a Toro Rosso tesztpilótája lett, végül nem kapott szerződést a következő évre és más sorozatban sem indult. A pihenéssel töltött 2009-es idény után az IndyCarban kapott szerződést a KV Racingnél. A csapat Honda motorokat használt és Sato valamennyi csapatváltásánál olyan istállóhoz igazolt az Egyesült Államokban, amelyet a japán motorgyártó láé el erőforrásokkal. Debütálóidénye nem sikerült a legjobban hiszen 2010-ben mindössze egyetlen egyszer került be a legjobb 10-be. A második évében már mutatta fejlődés jeleit és két ötödik, valamint egy negyedik helyet szerzett valamint kétszer ő indulhatott az élről. 

Fotó: AP

A 2012-es idényre a Rahal Racinghez igazolt és Sao Pauloban és Edmontonban is dobogóra állhatott. Hiába azonban a két pódium, egyértelműen az Indy 500 miatt emlékeznek rá. A sebesség szentélyében a tizenkilencedik helyről rajtolva folyamatosan jött előre és két körrel a vége előtt Scott Dixon megelőzésével már a második helyen haladt. Egyértelműen ő autózta a leggyorsabb tempót azonban ahelyett, hogy az utolsó 2,5 mérföldön megpróbált volna taktikázni, rögtön az első kanyarban bement Dario Franchitti mellé. Sato hibázott és a falban végezte és így a skót legenda aratta le a babérokat. 

Sato 2013 és 2016 között az AJ Foyt Racing pilótája volt és bár ért el jó eredményeket, finoman szólva sem ezek voltak pályafutása legszebb évei. Erre az időszakra datálható első győzelme (2013 Long Beach), de ezt leszámítva mindössze két második helyet szerzett ebben a periódusban (2013 Sao Paulo, 2015 Detroit). Négy szezon után távozott és az Andetti Autosportnál kapott ülést. Közben részt vett Endurance-világbajnoki, japán Super Formula-futamokon is valamint ott volt a Formula-E történetének első versenyén is, ahol a leggyorsabb kört is megfutotta. 

Fotó: AFP

Az első négy futamon egy ötödik hely volt a legjobb eredménye, 2017. május 28 -án aztán Takuma Sato bebizonyította, hogy nem az a pilóta aki volt 5-10 évvel korábban. Az Indy 500-on mindenki Fernando Alonso szereplését várta ám a spanyol világbajnok idő előtt feladta a futamot, nem úgy a japán. Sato a negyedik starthellyel már jelezte, hogy számolni kell vele majd végig óriási csatában volt a többiekkel. A futamon összesen 17 kört vezetett és a legjobbkor, a futam hajrájában és az élre állt. Mögötte nagy tempót diktált az 500-as specialistája Helio Castroneves. A brazil ugyan megpróbált támadni, de Sato addig nem látott higgadtsággal verte vissza a támadást. Végül élete legjobb versenyét teljesítve megérdemelten lett az első japán, aki győzött az 500 mérföldes viadalon. A szezon további részében kiegyenlített teljesítményt nyújtott és végül a nyolcadik helyen zárt összetettben. 

A nagy siker utáni évben visszament a Rahal Racinghez és visszatérésként harmadik lett Iowában valamint győzött Portlandben. Az 500 mérföldesen nem sikerült számára a címvédés, miután egyik lelassuló társát nem tudta kikerülni. 2019-ben az alabamai versenyen újabb kimagasló teljesítményt nyújtott: a Honda GP-n a 90 körből 74-ben ő vezetett és a pole-ból indulva diadalmaskodott. Indianapolisban megint kijött neki a lépés és harmadik lett, akárcsak Detroitban valamint St. Louisban is elsőként intették le. A 2020-as idény első versenyhétvégéje nem sikerült túl jól számára ugyanis egy edzésbaleset miatt a szezonnyitón nem vehetett részt. A következő négy versenyen TOP10-ben zárt, Iowában azonban megint nem jött ki neki a lépés. 

Indianapolisban csak Marco Andretti és Scott Dixon autózott nála jobb időt az időmérőn. A versenyen aztán akárcsak három évvel ezelőtt nagyon érett teljesítményt mutatott és folyamatosan ott volt a legjobb öt között. Némileg szerencséje volt a taktikával amikor át tudta venni a vezetést a hajrára, ám a bajnokságot vezető Dixonnál egyértelműen jobb tempót ment. Huszonhét kört töltött az élen Sato és már mindenki a leintést várta amikor Spencer Pigot óriási balesetet szenvedett. Sokan kezdhettek aggódni a szurkolói közül, mondván, hogy piros zászlóval leállítják a futamot, ám a sötétedés Takumával volt és csak a biztonsági autót küldték be, vagyis másodszor is győzött a sebesség szentélyében. Ezzel a sikerrel egyike lett annak a húsz pilótának aki többszörös indianapolisi győztesnek vallhatja magát. 

Fotó: AFP

Tíz évvel ezelőtt Takuma Satóról mindenkinek az autótörések jutottak eszébe, ma már az a kérdés, hogy az autósport legendájáról beszélhetünk-e. Nem véletlen, hogy ma már nem "kamikazekén" hanem "Takuma Sanként" hivatkoznak rá a rajongók. Eddig is egy szimpatikus ember volt sokak szemében, a pilótatársai is szeretik a pályán kívüli magatartása miatt, most azonban mér az eredmények is őt igazolják. Negyven éves kora után kétszer is győzött Indianapolisban ott, ahol csak a legnagyobb diadalmaskodnak és végleg beírta magát az autósport történelemkönyvébe. 

http://www.sportfaktor.hu/./pages/sportfaktor/contents/article/57896/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1,Autósport,Indy500

További cikkek

Csapatsportok

Közvetítések: az örökrangadó és a Siófok-Fradi viszi a prímet a csúcsszombaton

2021.02.27. 07:30
Az év eddigi legsűrűbb napja jön, már ami a televíziós sportközvetítéseket illeti, szó szerint lesz minden, mint a búcsúban.

Magyar foci

Közvetítések: izgalmas sporteseményekben gazdagon zárul a hétvége

2021.02.14. 07:30
Lesz külföldi és magyar labdarúgás is, szurkolhatunk a magyar kézilabda csapatoknak a nemzetközi kupákban, de lesz kerékpár, téli sport és autósport is.

Autó-motor

Forma-1: Max Verstappen győzelmével zárult a 2020-as szezon

2020.12.13. 16:40
Nem volt ellenszer a Red Bull ellen a Mercedesnek, így rajt-cél győzelmet aratott, ezzel tizedik futamgyőzelmének örülhet Max Verstappen.

Autó-motor

Közvetítések: zárul a Forma-1-es szezon, rangadót játszik a PSG

2020.12.13. 07:30
Már a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj következik a Forma-1 idei szezonjában, míg a francia bajnokság címvédője, a PSG az Olympique Lyonnal játszik rangadót.

Autó-motor

Forma-1: Verstappen meglepte a Mercedeseket az idei utolsó időmérőn

2020.12.12. 15:10
A Red Bull holland pilótája már a szabadedzéseken is nagyon gyors volt, az időmérőn pedig maga mögé utasította Valtteri Bottast és Lewis Hamiltont Abu-Dzabiban.

Csapatsportok

Közvetítések: pályán a női kézilabda-válogatott, városi rangadó Madridban

2020.12.12. 07:30
Megkezdi középdöntős szereplését a magyar női kézilabda-válogatott az Európa-bajnokságon, de Real Madrid-Atlético Madrid és Manchester …

Csapatsportok

Közvetítések: folytatódik a női kézilabda Európa-bajnokság, rangadót játszik az Újpest

2020.12.11. 07:30
Dánia a svédek, míg Franciaország az oroszok ellen kezdi meg középdöntős szereplését a női kézilabda …

Csapatsportok

Közvetítések: Szerbia ellen javíthat a magyar női kézilabda-válogatott

2020.12.06. 07:30
A Horvátország elleni meglepetés vereséget követően Szerbia ellen lép pályára a női kézilabda Európa-bajnokságon a magyar válogatott.

Külföldi foci

Közvetítések: főszerepben a topligák és a női kézilabda Európa-bajnokság

2020.12.05. 07:30
A rossz formában lévő Real Madrid a Sevilla otthonában javíthat, de szinte egy topligás mérkőzésről sem maradunk le a szombati napon, …

Csapatsportok

Közvetítések: pályán a magyar női kézilabda-válogatott

2020.12.04. 07:30
Megkezdi szereplését a női kézilabda Európa-bajnokságon a magyar válogatott, de láthatjuk a Sopron Basket Euroliga mérkőzését is a pénteki napon.